Anne Claire de Breij

Wachten op Godot

Het Nationale Theater | Erik Whien
Poëtisch, absurd en grappig
di 5 mrt - ma 20 mei
di 5 mrt 2024
-
ma 20 mei 2024

Met Wachten op Godot komt ‘het beste toneelstuk aller tijden’ terug in de theaters. Geregisseerd door Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd. Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans spelen in dit meesterwerk, dat eeuwig blijft intrigeren.

Vol hilariteit, absurditeit, bolhoeden en een boom

Twee mannen met bolhoed, Vladimir en Estragon, zitten op een landweg bij een boom. Ze wachten op een zekere Godot en doden hun tijd met grote vragen en kleine bezigheden. Ene Pozzo komt langs, die een andere man, Lucky, aan een touw meesleept. Als zij na een wonderlijk gesprek weer vertrekken, valt er niets anders te doen dan verder te wachten. Ondertussen verstrijkt de tijd. Het wordt nacht, een nieuwe dag breekt aan. In onwetendheid blijven Vladimir en Estragon wachten, “want als hij komt, dan zijn we gered”.

Erik Whien

In 2009 regisseerde Erik Whien Wachten op Godot, toen ‘zijn eerste Beckett’. De voorstelling werd lovend ontvangen. Na successen met Eindspel, Krapps laatste band en Happy Days zet hij na vijftien jaar opnieuw zijn tanden in dit poëtische, absurde en grappige toneelstuk.

“Met Beckett is de cirkel pas echt rond als je terugkeert bij het begin. Zijn werk gaat in essentie over tijd. Door terug te keren naar dit stuk dat ik als jonge regisseur maakte, ga ik in feite in dialoog met mezelf. In wezen is het leven een raadsel, wat doen we hier? Hoe geven we het zin? De teksten van Beckett durven deze grote vragen te stellen. Ik ben als maker de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door het besef van eindigheid, komt er een rauwe werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort en we hebben alleen elkaar en de natuur. Vanuit dit gegeven wil ik het stuk nog eerlijker regisseren, dichter bij de kern proberen te komen.” - Regisseur Erik Whien

Erik Whien weet van Becketts klassieker een frisse en toegankelijke vertolking te maken

de Volkskrant over 'Wachten op Godot' (regie Erik Whien, 2009)

‘Beste toneelstuk aller tijden’

Op 43-jarige leeftijd schreef de Ierse schrijver Samuel Beckett (1906-1989) Wachten op Godot. De voorstelling, door Beckett origineel geschreven in het Frans met als titel En attendant Godot, ging op 3 januari 1953 in première in Théâtre de Babylone in Parijs. Het was in eerste instantie geen succes. Sterker nog: volgens sommige critici zou het stuk verboden moeten worden. Zo schreef Milton Shulman in The Evening Standerd: ‘Weer zo’n toneelstuk dat zijn oppervlakkigheid betekenis wil verlenen door onbegrijpelijkheid’.

Becketts doorbraak

Naarmate de tijd verstreek werd het een succès de scandale, een stuk dat je gezien moest hebben. Het bleek Becketts grote doorbraak als schrijver. In 2009 werd Wachten op Godot in Nederland verkozen tot ‘beste toneelstuk aller tijden’. In een verkiezing door The National Theatre uit Londen werd de voorstelling uitgeroepen tot ‘best modern play’.

Credits

Tekst Samuel Beckett
Vertaling Jacoba van Velde
Regie Erik Whien

Cast Jaap Spijkers, Mark Rietman, Bram Coopmans en Joris Smit

Scenografie Studio Dennis Vanderbroeck
Kostuums Rebekka Wörmann
Licht Julian Maiwald

Educatiemakers Tim Lafeber en Laura van Zuijlen

Campagnebeeld Anne Claire de Breij