Wachten op Godot

Het Nationale Theater | Erik Whien
Poëtisch, absurd en grappig
di 16 apr - ma 20 mei
di 16 apr 2024
-
ma 20 mei 2024

Met Wachten op Godot komt ‘het beste toneelstuk aller tijden’ terug in de theaters. Geregisseerd door Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd. Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans spelen in dit meesterwerk, dat eeuwig blijft intrigeren.

 

★★★★ NRC | ★★★★ Nederlands Dagblad | ★★★★ Scènes

Het verhaal

Twee mannen, Vladimir en Estragon, zitten op een landweg bij een boom. Ze wachten op een zekere Godot en doden hun tijd met grote vragen en kleine bezigheden. Ene Pozzo komt langs, die een andere man, Lucky, aan een touw meesleept. Als zij na een wonderlijk gesprek weer vertrekken, valt er niets anders te doen dan verder te wachten. Ondertussen verstrijkt de tijd. Het wordt nacht, een nieuwe dag breekt aan. In onwetendheid blijven Vladimir en Estragon wachten, “want als hij komt, dan zijn we gered”.

Erik Whien

In 2009 regisseerde Erik Whien Wachten op Godot, toen ‘zijn eerste Beckett’. De voorstelling werd lovend ontvangen. Na successen met Eindspel, Krapps laatste band en Happy Days zet hij na vijftien jaar opnieuw zijn tanden in dit poëtische, absurde en grappige toneelstuk.

“Met Beckett is de cirkel pas echt rond wanneer je terugkeert naar het begin. Al zijn werk gaat in essentie over tijd. Door dit stuk na vijftien jaar nogmaals te regisseren, ga ik in feite in dialoog met mezelf. De teksten van Beckett durven grote vragen te stellen. Wat doen we hier? Hoe geven we het leven zin? Ik ben de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door dat besef van eindigheid, komt er een andere werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort, laten we het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vanuit dit gegeven ga ik een tweede keer dit onwaarschijnlijk mooie stuk in.” - Regisseur Erik Whien

Was het ooit prettiger wachten op die verdomde Godot dan in het gezelschap van Mark Rietman en Jaap Spijkers?

★★★★ NRC

In de media

Recensies

NRC | ★★★★
'Deze zachtaardige versie is vermakelijk én mistroostig'

'Was het ooit prettiger wachten op die verdomde Godot dan in het gezelschap van Mark Rietman en Jaap Spijkers? De twee acteurs spelen hun personages, Estragon en Vladimir, in de regie van Erik Whien, als twee mopperige, lieve, oude baasjes, die je eindeloos vertederen.'

'Mark Rietman is als meesterlijke komiek de motor van het stuk, dankzij zijn optimale timing. Met zijn uitgesproken mimiek, zijn afwisseling van sarcastische, naïef-verbaasde, lijzige en kribbige tekstbehandeling en zijn moedeloze voorkomen geeft hij extra diepte aan de grillen van Estragon.'

Scenes | ★★★★
'Grappig en troostrijk door subliem spel'

‘Mark Rietmans fysieke spel is razendknap, maar ook Spijkers weet met een enkele grimas grandioos de zaal te bespelen.’

Nederlands Dagblad | ★★★★
‘Een stuk dat je doet voelen hoe vreemd het is om mens te zijn, en dat je tegelijk onbedaarlijk kan laten lachen om jezelf.’ 

‘Mark Rietman zorgt met zijn mimiek en stemgeluid voor hilariteit.’

Theaterkrant
'Bram Coopmans en Joris Smit zijn een gedroomd duo’

Brabant Cultureel
‘De vier acteurs spelen voortreffelijk’

8Weekly | ★★★★
‘Mark Rietmans groteske mimiek en lichaamstaal verwijzen naar de onhandigheid van Charlie Chaplin en Buster Keaton uit het tijdperk van de zwijgende film.’

I Love Theater | ★★★★
‘Laat je verrassen door het goede spel, de goede tekstbehandeling en de goede regie’

 

Interviews

‘Theaterregisseur Erik Whien: ‘Waiting for Godot is een beetje Sesamstraat’’ | Trouw

'Hoe leer je houden van het toneelstuk ‘Wachten op Godot’ van Samuel Beckett? Recensent Ela Çolak probeert het' | de Volkskrant

'Wachten op Godot' met Mark Rietman en Jaap Spijkers: Het leven heeft geen zin / Leve het leven!' | Dagblad van het Noorden

‘Wachten op Godot’ is geen Disneyverhaal: ‘Ik hoop dat mensen zich afvragen: waar wacht ikzelf nog op?’ | De Limburger

Interview met acteur Joris Smit | Opium - Vanuit de Coulissen (Radio 4)

Interview met regisseur Erik Whien in het Nederlands Dagblad

'Het Nationale Theater zet de tanden in absurdistische klassieker 'Wachten op Godot'' | Den Haag Centraal

‘Beste toneelstuk aller tijden’

Op 43-jarige leeftijd schreef de Ierse schrijver Samuel Beckett (1906-1989) Wachten op Godot. De voorstelling, door Beckett origineel geschreven in het Frans met als titel En attendant Godot, ging op 5 januari 1953 in première in Théâtre de Babylone in Parijs. Het was in eerste instantie geen succes. Sterker nog: volgens sommige critici zou het stuk verboden moeten worden. Zo schreef Milton Shulman in The Evening Standard: ‘Weer zo’n toneelstuk dat zijn oppervlakkigheid betekenis wil verlenen door onbegrijpelijkheid’.

Becketts doorbraak

Naarmate de tijd verstreek werd het een succès de scandale, een stuk dat je gezien moest hebben. Het bleek Becketts grote doorbraak als schrijver. In 2009 werd Wachten op Godot in Nederland verkozen tot ‘beste toneelstuk aller tijden’ (verkiezing door TheaterMaker & Moose). In een verkiezing door The National Theatre uit Londen werd de voorstelling uitgeroepen tot ‘best modern play’.

Wachten op Godot Toegankelijk

Blinden en slechtzienden kunnen thuis ter voorbereiding een audio-inleiding beluisteren. Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels is er een voorbereidingsdocument beschikbaar.

Bekijk toegankelijkheidsmiddelen

HNTpodcast over Wachten op Godot

Bij het iconische toneelstuk Wachten op Godot van Samuel Beckett is seks misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar is dat niet vreemd, als het een stuk is dat over het leven gaat? Aflevering 2 van HNTpodcast Talk Dirty To Me onderzoekt hoe seksloos Wachten op Godot eigenlijk is en hoe seksualiteit verandert als je ouder wordt. Met acteur Jaap Spijkers en Beckxpert Sem Anne van Dijk. 

Dineren in de Koninklijke Schouwburg

Voorafgaand aan deze voorstelling in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag bieden we de mogelijkheid om te dineren in ons restaurant. Een reservering maak je gemakkelijk in het bestelproces van je kaartje. Het menu kan je hier bekijken.

Bekijk ook

Credits

Tekst Samuel Beckett
Vertaling Jacoba van Velde
Regie Erik Whien

Cast
Jaap Spijkers - Vladimir
Mark Rietman - Estragon
Bram Coopmans - Pozzo
Joris Smit - Lucky

Scenografie Studio Dennis Vanderbroeck
Kostuums Rebekka Wörmann
Licht Julian Maiwald
Dramaturgie Kyra Mol
Regie-assistentie Doris Vervuurt

De rol van 'een jongen' wordt afwisselend gespeeld door Fedy Bakker, Zinan Bos, Benjamin Colen, Oyke van Griethuysen, Oscar Horstman, Aron de Kleijn, Guus de Koning, Midas Noordenbos en Finn Vogels 

Contextprogramma:
Laura van Zuijlen (HNTpodcast) en Tim Lafeber
Sem Anne van Dijk en Iris Matters (inleiders)
Erna van den Berg, Ronald ter Legte en Lotte Melkert (Lezen met)

Toegankelijkheid HNTonbeperkt
Audio-inleiding Erna van den Berg i.s.m. HNTonbeperkt

Productie Monique Koppers (productieleider), Floor van Hees, Brechje Weerd, Angelique Miedema (runner)
Techniek Jan Harm Wagner (1e inspiciënt), Koen Veldman, Jari van Winsen, Jeroen Duijvendak, Henrik van Ketwich, Frank van Schie, Rutger Bouwman, Jannes Noorman, Joris Engering, Lennert Esser
Kostuumatelier Iris Elströdt (hoofd), Marijne Addink, Stef Krull, Amanda van Marion
Kleders Kiswati van Keulen en Peter-Jan van der Meer
Decoratelier Ruud Brouwer (hoofd), Ron van Rijn, Mick Krispijn, Maite Kragl, Jelle Krug
Kinderbegeleiders Judith Borgers, Sheeyla Gerard, Sandra Scholtes, Eline Zwart

Tourneeplanning Joost de Kleine Beek

Marketing Koen Waanders i.s.m. marketingafdeling HNT
Pers Dieke van der Spek

Campagnebeeld Anne Claire de Breij
Scènefoto's Salih Kilic
Trailer Huub Laurens

 

De voorstelling duurt 2,5 uur, inclusief pauze.