The Gaia Hypothesis

Firma MES | Lindertje Mans
vr 12 jan - 20:15 - 21:10
vr 12 jan 2024
20:15 - 21:10
  • vr 12 jan 2024
    20:15 - 21:10
    Theater aan het Spui
    Zaal 2

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?
 
Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëerde ze een intense muzikale performance. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die hun visie op de toekomst van de mensheid geven. Vanuit het perspectief van deze drie wezens neemt ze ons mee onder, boven en binnenin onze wereld.


English text below

Dompel je onder in een atmosfeer waarin biologie en filosofie samenkomen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.

De Gaia Hypothese is geformuleerd door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis 1969. Zij stellen dat leven op aarde altijd in stand gehouden zal worden, en beschrijven daarbij alle levende materie op aarde als één organisme. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen andere delen van het systeem dan vertellen hoe het verder moet met ons?

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots.

De performance is deels Nederlands en deels Engelstalig.

In de media

★★★★ "Het resulteert andermaal in een zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen een conceptalbum en een ASMR-sessie – de duistere elektro in combinatie met het dynamische en onvoorspelbare stemgebruik van Mans heeft een zinnenprikkelend effect." - NRC

★★★★ "De pompende nummers doen denken aan synthpop van begin deze eeuw. Denk aan: Goldfrapp (ook vanwege de stem van Mans) en de sombere discostampers van Depeche Mode. De kille elektronica benadrukt bovendien een wat meer verstopt, persoonlijker en daarmee aangrijpender thema in de performance. En dat is eenzaamheid." - de Volkskrant

In English

What does a fish think about the future of humanity?

In this solo Lindertje Mans invites you into a compelling thought experiment. Together with composer Roald van Oosten she created an intense musical performance, in which she transforms into a deep-sea fish, a space shuttle and a human cell, to tell us about the future of humankind. Portraying these three creatures, she takes us underneath, above, and inside our own world.

The Gaia Hypothesis is a theory proposed by scientists James Lovelock and Lynn Margulis in 1969. They suggested that life on earth will always be possible, and they imagined all living matter on our planet working together as one organism. If we are all part of the same system, maybe we should ask other parts of the system what to do?

Immerse yourself in an atmosphere where biology and philosophy come together in a theatrical concert full of dark synthpop and spoken word. The audience is taken on a journey through all layers of the universe. A search for intimacy and a new relationship between humankind and its surroundings.

In The Gaia Hypothesis Lindertje Mans and Roald van Oosten continue their successful collaboration that started with TECH: The Life And Death Of A Sex Robot in 2019. Stage design and direction are by Thomas Schoots.

Lindertje Mans studied performance at Toneelacademie Maastricht and music theatre at the Royal Conservatory The Hague. She is co-founder of Dutch theatre collective Firma MES.
 
Roald van Oosten is a musician and composer. His music ranges from pop gems to ghostly theatrical soundscapes. He started as lead singer of Indie popband Caesar. In 2019 Roald was commissioned by the National Theatre in London to write music for the play: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, directed by Katie Mitchell, starring Cate Blanchett.

Credits

Concept, performance, text Lindertje Mans | Songs Lindertje Mans en Roald van Oosten | Music production, sound design Roald van Oosten | Stage design, direction Thomas Schoots