Backstage: Suet Huy is ster van het kostuumatelier

wo 31 jul

Suet Huy Yung-Ho heeft een bachelor Biomedische Wetenschappen op zak, maar besloot in 2009 het roer volledig om te gooien. "Ik wilde mijn passie volgen en meer met mijn handen werken", vertelt zij. Sinds 2010 werkt zij op regelmatige basis als kledingmaker/​kleermaker bij het kostuumatelier van Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. 

Op de opleiding Mode-en Maatkleding van het ROC Mondriaan lag het tempo veel te laag voor de Haagse. "Ik wilde echt het vak leren, maar met slechts zestien uur praktijk per week ging me dat veel te langzaam.’ Op aanraden van de decaan van de opleiding klopte ze aan bij kleermaker Daan Wieman van Het Nationale Theater. ‘In één zomer leerde bij me hoe ik een herenpak moest maken. Daarna kwam de voorstelling De prooi voorbij en moesten er tien maatpakken worden gemaakt. Sinds die tijd ben ik gebleven.’"

De 35-jarige kleermaakster is erg leergierig. "Ik heb nog zo veel dat ik wil leren: een echte hautecouturejurk van Dior, een badpak en paardrijbroek, maar ook een historisch korset." Op dit moment leert Daan haar om een rokkostuum te maken op basis van patroontekensystemen uit 1930, 1940 en 1950. "Hij is echt mijn mentor en kan op basis van de kleding op een schilderij al zien in welke periode het is gemaakt. Eerst dacht ik kleding is maar kleding, maar hoe langer ik in het vak zit hoe meer er is om te leren. In dit vak ben je nooit uitgeleerd." Haar specialisatie? ‘Ik denk toch mannenpakken.’"

Het kostuumatelier, waar vaak de klassieke of volksmuziek uit de boxen schalt, is volgens haar een fijne plek om te werken. Soms zijn er wel stressmomenten. "Voor de film Riphagen heb ik een colbert gemaakt voor acteur Jeroen van Koningsbrugge. Vanwege de lichtval op de stof moest ik een nieuwe maken op de ambachtelijke manier: met de hand. Daar ben ik een week mee bezig geweest.’"

De opdrachten voor kostuums die in- en extern voorbijkomen zijn heel divers. "Ik heb bijvoorbeeld de fluwelen rok gemaakt van de jurk die actrice Jacqueline Blom in Het duel droeg. Elke keer bekijken we – afhankelijk van de periode waarin een voorstelling/film speelt – hoe een kostuum gemaakt wordt. Ieder project is dus een nieuwe uitdaging."

Foto en tekst: Tanja Verkaik