Vreemd Ding (6+)

HNTjong & Martha!tentatief | Evgenia Brendes
do 24 okt - zo 22 dec
do 24 okt
-
zo 22 dec

Is praten tegen een kat vreemd? Of een boer laten na het eten? En wie bepaalt eigenlijk wat ‘vreemd’ is? In de voorstelling Vreemd Ding kom je terecht in een wereld vol wonderlijke gebruiken en merkwaardige regels. Tot op een dag die wereld helemaal op z’n kop staat. Een fantasierijke en muzikale voorstelling vol komische situaties en een beetje melancholie over het vinden van je eigen stem.

Goed om te weten

  • De voorstelling bevat geen tekst (in een taal die wij kennen) en is dus ook heel geschikt voor iedereen die (nog) geen Nederlands spreekt of begrijpt!

In English below →

Vreemde wereld vol rare gebruiken

Een kind en haar moeder wonen samen in een kleurrijke woonkamer met een bank en een TV. Ze doen alles samen: bloemschikken, opruimen, liedjes zingen, de was. Dag in, dag uit, omdat de moeder het zegt. 'Houd je aan de regels, voorál als je ze niet begrijpt'.

Het nieuwsgierige kind doet erg haar best om goed te luisteren naar wat er van haar wordt gevraagd. Maar snappen doet ze het niet. En ze verliest zich steeds vaker in haar verbeelding. Totdat ze op een dag besluit om zelf op onderzoek uit te gaan. Maar hoe ga je om met een wereld die opeens vreemd aanvoelt?

Opgroeien tussen twee culturen

Actrice en theatermaker Evgenia Brendes werd geboren in de nadagen van de Sovjet-Unie, in het Kazachstan van de jaren ’80. Op haar twaalfde verhuisde ze met haar ouders naar België waar ze opgroeit tussen verschillende talen en culturen. De impact van vertrekken uit je geboorteland en het vinden van je eigen identiteit in een nieuwe wereld, vormen de achtergrond van haar werk.

Voor de voorstelling Vreemd Ding lieten Evgenia Brendes en haar medemaker en -speler Bram Coopmans zich inspireren door de prentenboeken van tekenaar, graphic novel-schrijver en Oscar-winnaar Shaun Tan. De eindregie is in handen van de tekenaar en theatermaker Jef van Gestel.

“Erg grappig.”
“Buitengewoon goed gespeeld.”
“Bijzonder ontroerend.”

Theaterkrant

“Deze voorstelling is voor niemand verstaanbaar en daardoor voor iedereen.”

Theaterkrant

In English

Is talking to a cat strange? Or burping after a meal? And who actually decides what is ‘strange’?
In the performance Vreemd Ding (Strange Thing), you find yourself in a world full of wonderful customs and peculiar rules. Until one day, that world is completely turned upside down. A creative and musical show full of comic situations about finding your own voice.


Good to know

The performance contains no text (at least in a language we know), so it's also perfect for anyone who does not (yet) speak or understand Dutch!

Strange world full of odd customs

A child and her mother live together in a colorful living room with a sofa and a TV. They do everything together: flower arranging, tidying up, singing songs, doing the laundry. Day in, day out, because the mother says so. “Follow the rules, especially if you don’t understand them.”

The curious child tries her best to listen carefully to what is being asked of her. But she doesn’t understand it. And she increasingly loses herself in her imagination. Until one day, she decides to go exploring on her own. But how do you deal with a world that suddenly feels strange?

Growing up between two cultures

Actress and theater maker Evgenia Brendes was born in the final days of the Soviet Union, in Kazakhstan in the 1980s. At twelve, she moved with her parents to Belgium, where she grew up between different languages and cultures. The impact of leaving your homeland and finding your own identity in a new world forms the backdrop of her work.

For the performance Vreemd Ding, Evgenia Brendes and her co-creator and co-performer Bram Coopmans were inspired by the picture books of illustrator, graphic novel writer, and Oscar-winner Shaun Tan. The final direction is in the hands of illustrator and theater maker Jef van Gestel.

 



Over de makers

Evgenia Brendes (1989) werd geboren in Kazachstan en groeide op in België. In 2014 haar Masterdiploma Acteren aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze tussen 2018 en 2023 ook betrokken was als docent en in de artistieke adviesraad zat.

Evgenia liep stage bij o.a. in hetpaleis in Antwerpen in de voorstellingen Romeo en Julia (2013) waar ze de rol van Julia vertolkte, onder regie van Simon De Vos. In 2016 richtte ze, samen met voormalige klasgenoten Jonas De Vuyst en Simon Lemmens, een eigen theatercollectief 'De Erfgenamen' op. Sinds haar afstuderen was ze te zien in o.a. Medea bij ITA, De Kersentuin van tgSTAN en King Lear van hetpaleis en Zuidelijk Toneel. Ze is geen onbekende bij Het Nationale Theater: in 2018 speelde ze de hoofdrol in Ondine. Ook werkte ze eerder samen met Marha!tentatief, waar ze de jeugdvoorstelling Dounia B maakte en waarvoor ze in 2019 de prijs voor ‘Meeste gewaardeerde theateractrice in België’ in ontvangst mocht nemen. Ze verschijnt ook regelmatig in films en televisieseries en recent was ze onder regie van Freek Vielen te zien in de voostelling (v) van De Nieuwe Tijd; documentair theater waarvoor Evgenia samen met de vier andere actrices de tekst schreef.

Bram Coopmans is sinds 2017 onderdeel van het acteursensemble van Het Nationale Theater, waar hij onder meer te zien was in The Nation, De Vrekkin en Tom Pain, de solo waarvoor hij in 2021 werd genomineerd voor een Louis D’Or. Naast spelen en theatermaker - schrijft, doceert en regisseert Bram ook.

Over Martha!tentatief

Martha!tentatief is een Antwerps theatergezelschap gespecialiseerd in ‘nieuwe verhalen over het nu’. Het beschrijven van de veranderende stad en wereld is hun passie. Ze vertellen grootse verhalen van kleine mensen, vaak na een doorgedreven researchperiode. Daarvoor zijn ze actief deel van een vitaal artistiek en stedelijk netwerk. Op die manier maken ze voorstellingen waarmee ze een groot en breed publiek bereiken.

Credits

concept: Evgenia Brendes 
makers / spel: Evgenia Brendes & Bram Coopmans 
acteurs (Vlaamse tournee): Evgenia Brendes & Roel Swanenberg 
eindregie : Jef van Gestel
muziek: Kaspar Schellingerhout
decor en kostuumontwerp: Sacha Zwiers, Amy Pratt (stage) 
lichtontwerp: Tim Clement 
dramaturgie: Martine Manten 
artistieke coaching: Bart van Nuffelen
educatiemakers: Martha Villada Márquez, Storm Boender, Ronald ter Telgte
techniek: Dario Giustarini, Iain Hoeffnagel, Mathieu Abbink, Jeroen Duijvendak  
productie: Fred van de Schilde
scènefotografie / teaser: Bowie Verschuuren
producenten: HNTjong & Martha!tentatief in samenwerking met  hetpaleis
mede mogelijk gemaakt door (Vlaamse tournee): een coproductie met Perpodium, met de steun van de Taxshelter van de Belgische federale overheid.