Erik Whien

Erik Whien studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Na zijn afstuderen in 2000 werkte hij als regisseur bij meerdere gezelschappen, waaronder Toneelschuur Producties. Van 2008 tot 2013 was hij verbonden aan Toneelgroep Oostpool, waar hij voorstellingen maakte als Van de brug af gezien, Wachten op Godot, De Misantroop, Till the fat lady sings en Tsjechov.

Als acteur was Erik Whien o.a. te zien in voorstellingen van Oostpool (zoals Hamlet en Spectaculaire voorstelling), De Warme Winkel, Het Zuidelijk Toneel en Orkater.

In 2013 keerde hij terug als vaste maker bij Toneelschuur Producties. Daar maakt hij de producties Who’s afraid of Virginia Woolf?, Oom Wanja en De Wereldverbeteraar. Who’s afraid of Virginia Woolf? Werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Jacob Derwig ontving voor zijn rol de Louis d’Or en Kirsten Mulder de Colombina. Sanne den Hartogh werd genomineerd voor een Louis d’Or, voor zijn rol in De Wereldverbeteraar in 2016.

Vanaf 2016 is Whien onderdeel van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam. Daar maakte hij o.a. de voorstellingen Find me a boring stone (geselecteerd voor Taalunie Toneelschrijfprijs), Revolutionary Road (selectie Nederlands Theater Festival 2018 en nominatie Theo d’Or voor Alejandra Theus) en Eindspel (selectie Nederlands Theater Festival 2020 en Louis d’Or nominatie voor René van ’t Hof). Daarnaast regisseerde hij producties bij Marjolijn van Heemstra, Anouk Nuyens en Sadettin Kirmiziyüz.

Afgelopen seizoen regisseerde hij de muziektheaterproductie Voyagers (Marjolijn van Heemstra&Pynarello), het succesvolle De Zaak Shell (Frascati Producties & Anouk Nuyens en Rebekka de Wit) en bij Het Nationale Theater de monologen Sea Wall / Krapp’s Laatste Band en daarnaast Duncan Macmillan’s Every Brilliant Thing.

Erik Whien is vanaf dit seizoen huisregisseur van Het Nationale Theater. Hij maakt dit najaar Hebriana, een tekst van Lars Norén.

Interviews met Erik Whien

Interview Erik Whien over nieuwe voorstelling Hebriana

Regisseur Erik Whien koestert een oeverloze interesse voor de psychologie van familiedynamieken. Dat heeft enigszins te maken met de levensfase waarin hij verkeert: de fase van kinderen krijgen en oud…

Regisseur Erik Whien in Kunststof: "Na de dood van m'n ouders ben ik pas bezig geweest los te komen"

Huisregisseur Erik Whien werd in het radioprogramma Kunststof geinterviewd naar aanleiding van zijn jongste voorstelling Hebriana. Het werd een mooi en persoonlijk gesprek over de voorstelling, Whien'…