Educatieprogramma Bloedlink

Beste docent,

Wij kijken ernaar uit u en uw leerlingen binnenkort te ontvangen bij Bloedlink, de nieuwste voorstelling van NTjong. Met het educatieve programma dat u op deze website vindt, bereidt u (samen met uw collega’s) het voorstellingsbezoek van de leerlingen voor.

Over de voorstelling  Bloedlink

In een probleemklas heeft een docent haar leerlingen totaal niet in de hand, tot ze een pistool vindt in één van de schooltassen. Ze gijzelt haar leerlingen, zet de verhoudingen op scherp en begint een manipulatief spel. Eindelijk is het stil in de klas. De leerlingen en docent komen tegenover elkaar te staan – maar ook onderling broeit het – in heftige discussies over afkomst en gedrag, over afwijzing en erkenning, over wat nou eigenlijk echt belangrijk is in je leven.

Bloedlink is de volgende voorstelling in een muzikale en energieke Coming of Age-reeks voor jongeren. Verhalen over kantelpunten, grote gebeurtenissen die je horizon verbreden en die je dwingen om stelling te nemen.

Over het educatieprogramma

Het educatieprogramma bij Bloedlink richt zich op de vaksecties

-CKV/Kunst Algemeen
-Drama, Natuurkunde
-Lichamelijke opvoeding
-Maatschappijleer (bovenbouw) of de mentorles (onderbouw)

Wij vragen u het voorstellingsbezoek voor te bereiden door minimaal één van de lessen te doen. De tijdsinvestering is 50 minuten. U beslist, als u meer tijd wilt investeren, als school/docententeam met hoeveel van de aangeboden lesbrieven u aan het werk gaat en in welke vaksecties u dat doet.

We vragen u één les te doen ter voorbereiding, maar de lessen kunnen ook na en zelfs los van de voorstelling gegeven worden. U kunt het programma inzetten als projectonderwijs voor een breder perspectief op het thema en een stevigere inbedding van theaterbezoek.

Lesbrieven

Een lesbrief biedt u een aantal suggesties om met uw leerlingen mee aan de slag te gaan in een les van vijftig minuten. U kunt kiezen voor één opdracht of voor het vullen van een lessenserie met verschillende onderdelen. Met de lesbrief onderzoekt u het verhaal en de thema’s van de voorstelling met uw leerlingen, om zo het toekomstige theaterbezoek te verrijken. 

Wij hebben een differentiatie aangebracht op onder- en bovenbouw, niet op leerniveau. De manier waarop u de lesbrief behandelt verschilt dus per docent en is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Lees de lesbrief vooraf goed door en pas deze aan waar nodig. Voelt u zich vrij hier naar eigen inzicht mee om te gaan.

We hopen dat u een mooi project en een inspirerend theaterbezoek tegemoet gaat met uw leerlingen. Heeft u na het lezen van deze inleiding en instructie nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Onder- en bovenbouw

Onderbouw

Bovenbouw

Thema  ‘Druk’

De lesbrieven zijn allemaal ontworpen rondom het begrip ‘druk’. Bij elk vak wordt dit begrip op een andere manier benaderd. U onderzoekt de thema’s van het stuk uitgaand van het vak dat u doceert. De manier waarop u deze lesbrieven behandelt, verschilt per docent en is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Voelt u zich vrij om zelf de juiste afstemming te maken en eventuele aanpassing te doen.

Na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats in de zaal (ongeveer 20 min.). Dit is onderdeel van het educatieprogramma. Laat dit uw leerlingen vooraf weten.

Het nagesprek

Na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats in de zaal (ongeveer 20 min.), dit is onderdeel van het educatieprogramma. Wij willen u vragen de leerlingen alvast voor te bereiden om dit nagesprek.

Workshop bij de voorstelling

U kunt ook een workshop afnemen. Deze vindt in principe plaats na de voorstelling, maar is ook mogelijk voorafgaand aan de voorstelling als u daar de voorkeur aan geeft. In deze workshop ligt de nadruk niet op acteren, maar op theatraal onderzoek. In de workshop, in de vorm van een detectivespel, wordt een situatie die dreigt te ontploffen van alle kanten benaderd. Er wordt gekeken naar wat de escalatie heeft veroorzaakt. Was dit onvermijdelijk? Wat was jouw rol in het geheel? Had jouw puzzelstuk ervoor kunnen zorgen dat het anders zou zijn verlopen? NTjong probeert samen met jongeren psychologische en maatschappelijke systemen bloot te leggen.

Heeft u naar aanleiding van het lezen van deze lesbrief nog vragen of wilt u de workshop boeken? Neem dan contact op met Dimphna van Kempen: dimphnavankempen@hnt.nl of 070 31 81 498.

Accepteer je onze cookies?
Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.
Meer informatie