Eric de Vroedt

Eric de Vroedt is sinds 2018 artistiek leider van Het Nationale Theater. Hij werd in 1972 in Rotterdam geboren, woont momenteel in Amsterdam en studeerde aan de Toneelschool Arnhem.

Regisseert dit seizoen Laagland en Brown Sugar Baby.

Biografie

Na het grote succes van het omvangrijke Mightysociety-project (2004-2012) (een tiendelige serie toneelvoorstellingen over brandende, actuele en maatschappelijke kwesties), voorstellingen bij Toneelgroep Amsterdam (Na de zondeval (2012), De Entertainer (2014) en Koningin Lear (2015)) en gastregies bij Schauspielhaus Bochum (Freitag (2014), Leas Hochzeit (2015) en Stiller (2016)), trad Eric de Vroedt (Rotterdam, 1972) in 2016 als regisseur en artistiek leider toe tot Het Nationale Theater. Bij Het Nationale Theater regisseert hij naast zelfgeschreven teksten ook hedendaags en nieuw geschreven repertoire. Zijn voorstellingen kenmerken zich door een scherp maatschappelijk engagement en een opgeschroefde, gestileerde speelstijl, afgewisseld met momenten van emotionele introspectie.

In 2017 en 2018 maakte hij o.a. de voor het Theaterfestival genomineerde voorstellingen Race (Romana Vrede won hiervoor de Louis d’Or) en het met de Toneelschrijfprijs bekroonde The Nation: “een zeer gelaagde, meeslepende theateravond die het idee van de schouwburg als brandpunt van maatschappelijk debat nieuw leven inblaast” (Theaterkrant).

Het brede engagement van Eric de Vroedt is in al zijn werk terug te vinden. In januari 2019 reflecteerde De Vroedt in een toespraak op de betekenis van kunst en cultuur in de hedendaagse stad. Hij sprak over de kloof tussen centrum en periferie, over rijk versus arm, randstad versus provincie en kil professionalisme versus hartverwarmend amateurisme. “Mijn stellige overtuiging is dat we deze groeiende kloof niet mogen accepteren. Als we vijftig jaar na De Tomaten De Gele Hesjes op het Leidseplein of Het Lange Voorhout willen voorkomen, moeten we dringend op zoek naar wat ons bindt. Laat ons in godsnaam bruggen bouwen! Niet per se ter verzoening of ‘om de boel bij elkaar te houden’ maar om een echt gesprek tussen beide oevers mogelijk te maken.”

Deze overtuiging is gezichtsbepalend voor Het Nationale Theater waarvan Eric de Vroedt sinds 2018 artistiek leider is.

Eric de Vroedt maakte bij Het Nationale Theater: Race (2017), The Nation (2017), De hereniging van de twee Korea’s (2018), We zijn hier voor Robbie (2018), De wereld volgens John (2019), The Children (2019), Leedvermaak trilogie (2022), De eeuw van mijn moeder (2022) en Laagland (2023).