Prikkelwijzer
Bezoekers met prikkelgevoeligheid
Wij maken een document van de voorstelling waarin we vertellen wat de prikkelrijke momenten zijn die men kan verwachten. Het gaat vooral over zintuigelijke prikkels in de voorstelling, zoals fel licht of hard/plotseling geluid. Dit is een document dat bezoekers kunnen lezen op de website en/of kunnen downloaden en bij zich houden.
Hoe kom ik aan de prikkelwijzer?
Het document staat online op de toegankelijkheidspagina van de betreffende voorstelling op de site van Het Nationale Theater. De verantwoordelijke marketeer van Het Nationale Theater zal je van een directe link voorzien, zodat je daar goed naar kunt verwijzen en altijd de meest recente versie hebt.
Communicatie met het publiek
- Vermeld in alle marketinguitingen dat er bij de voorstelling een prikkelwijzer beschikbaar is met een directe link naar het document. Bijvoorbeeld op je website, in mailings, programmaboekjes, maar ook in servicemails. Bijvoorbeeld:
Prikkelwijzer met de prikkelrijke momenten in de voorstelling
Bij deze voorstelling is een prikkelwijzer beschikbaar. In dit document worden per scène de belangrijkste momenten genoemd die als prikkelrijk ervaren kunnen worden.
- Geef op je website zo volledig mogelijk weer wat er wordt aangeboden. Waar mogelijk geven we de voorkeur aan het communiceren over het hulpmiddel en niet specifiek voor welke publieksgroep het is. Communicatie over hóe een voorstelling toegankelijk wordt gemaakt is inclusiever. Bijvoorbeeld:
“Voor deze voorstelling is een prikkelwijzer beschikbaar.”
- Zorg dat het document duidelijk te vinden is op de website. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen dit wil lezen, omdat het document spoilers kan bevatten. Een versie die je zelf moet openen is dus fijn. Er staat een waarschuwing over spoilers bovenaan het document.
- Je zou een ‘voorbij-de-rijverklaring’ beschikbaar kunnen maken. Dit is een verklaring die de bezoeker kan laten zien zodat er niet in een rij gestaan hoeft te worden. Dit zorgt voor rust tijdens de ontvangst zodat iemand optimaal van de voorstelling kan genieten. Een voorbeeld van een ‘voorbij-de-rijverklaring’ vind je hier.
Productioneel van belang
- Het kan zijn dat er bezoekers zijn die moeite hebben met het verwerken van prikkels. Je zou een plekje kunnen creëren waar iemand zich even terug kan trekken.
- Mocht je een ‘voorbij-de-rijverklaring’ beschikbaar hebben, zorg er dan voor dat de medewerkers hiervan op de hoogte zijn, zodat de bezoeker niet alsnog in de rij moet staan.