Sanne Peper

STOTTRPJOTTR (4+)

Theater Sonnevanck
zo 2 mrt - 14:00
zo 2 mrt
14:00
  • zo 2 mrt
    14:00
    Theater aan het Spui
    Zaal 2

STOTTRPJOTTR is feestelijk en kleurrijk muziektheater over taal in alle verschijningsvormen. Een muzikale reis over leren praten met nieuwe woorden en communiceren over abstracte zaken, zoals liefde en verdriet. Beschrijven woorden de wereld of maken woorden de wereld juist tot wat die is? En ben je met een taalachterstand altijd in het nadeel?

 

 

Taalfilosofie voor kleuters

Vandaag is een bijzondere dag. Prins Pjotr krijgt een speciale taak: hij mag als Weledele Voorlezendheid elke avond het volk in slaap lezen. Pjotr heeft er zin in en zijn moeder de koningin ook. Ze is erg trots op haar Pjotr. De avond breekt aan en Pjotr begint. Maar het gaat mis. Hij stokt, hij stuntelt, hij stamelt.

De raadsheer raakt in paniek: 'Zo kan een prins niet voorlezen.' De koningin schrikt zich kapot: 'Dit is goed mis!' Maar Pjotr snapt het probleem niet: 'Mijn hoofd gaat gewoon sneller dan mijn mond,' zegt hij. 
'Haal die stotter eruit!!' schreeuwt de koningin ten einde raad.

De raadsheer denkt een oplossing te hebben. Hij nodigt betweterige kletsmajoors en vreemde dokters uit om langs te komen. Maar het gaat niet, de stotter blijft. Pjotr durft bijna niet meer te praten. Eerst was er niks aan de hand en nu is hij opeens niet goed genoeg meer. Dat is oneerlijk.

Pjotr wordt razend en besluit alle stotterwoorden af te schaffen. Verboden. De hele V, de S en de M doet hij weg. Maar met de woorden verdwijnen ook de dingen. De V van verdriet is weg, de S van stotteren is weg, maar de M van Mama ook. Mama weg? Dat was niet de bedoeling. Mama moet terug. Maar komt dan ook het stotteren terug? En is hij dan ooit goed genoeg als prins?

Credits

tekst en regie Jip Vuik | spel, zang en muziek Remco Sietsema, Hannah Boer en Kharim Amier | compositie Remco Sietsema | vormgeving Sanne Oostervink | dramaturgie Michiel Bijmans en Daniël van Klaveren | techniek Jeroen van Terheijden | campagnebeeld Benning & Gladkova | fotografie Sanne Peper