Niels “Knelis” Meijer

As The World Hurts

Antiklimax
wo 15 mei en do 16 mei
wo 15 mei 2024
en
do 16 mei 2024

Antiklimax gaat Into The Wild: we ruilen de bedompte, begrenzende theaterzaal in voor de vrijheid en de openheid van het bos. Een avondje locatietheater in Zaal 3 waarvoor je je regenlaarzen thuis kunt laten.

Deze voorstelling wordt verplaatst naar het seizoen 2024-2025.

De natuur is hot. De wildernis is sexy. De stad zijn we beu. Weg met die grijze, betonnen muren; geef ons in hemelsnaam de weidse vrijheid van het bos! We zijn zo met onszelf bezig geweest dat we moeder Natuur zijn vergeten. We zijn stoute kinderen geweest. Voor straf mogen we niets meer. Minder vliegen, minder vlees, minder, minder, minder. En less is more, toch?

In As The World Hurts nemen we u mee het bos in. Een romantisch aangelegde maar wanhopige jongen neemt het besluit van zijn leven: hij offert zijn culturele luxeleventje op voor een leven in het bos. Hij laat de beschaafde wereld achter en trekt de wildernis in. Vrij van wetten, verplichtingen en etiquette hoopt hij dichter bij zijn ware natuur te komen. Maar is er voor de mens nog wel plaats in de natuur?

Een romantische safari door de wildernis, vol taalvondsten, levensvraagstukken, fantasie, en muziek.

In de media

Ingrid de Vries over Hamlet versus Don Quixote
“Een opmerkelijke mix van literatuur, levensvraagstukken, fantasie, taalvondsten. Een cadeautje vol energie en curieuze gebeurtenissen.”

Dio van Velden over Peer Gynt (speelt David Westera)
“Een ongelofelijke levenslust, bravoure, fantasie, welbespraaktheid en vooral talent!”

De komende jaren maakt Antiklimax een drieluik over de Romantiek. Het romantische is immers nog steeds overal in onze cultuur terug te vinden. We flirten met opera, sturm und drang en weltschmerz.

Wat hebben we nog aan het romantische ideaal van de ware liefde en het monogame huwelijk, nu steeds meer jonge koppels kiezen voor een open relatie? Wat zeggen de opvoedlessen van Rousseau nog over bakfietsmoeders en curlingouders? Wat betekent romantisch nationalisme nog in een geglobaliseerde wereld? Maar laten we in het eerste deel beginnen met het meest prangende onderwerp: de natuur - de ruggengraat van al wat romantisch is.

Credits

tekst David Westera, Koen van Seuren
spel David Westera, Emma Vermeulen, Hélène Vrijdag
regie Koen van Seuren
decor/kostuums Caz Egelie
coproductie Grand Theatre Groningen
productieleiding Annemarie Venema
schrijfcoaching Joachim Robbrecht
dramaturgie Judith Blankenberg
dank aan Lira Fonds, Station Noord