Dag van de Kinderrechten

Vier de rechten van het kind!

 

Er wordt nogal wat gesproken over kinderen, maar zelden zijn zij gesprekspartner. Rondom De Dag van de Kinderrechten gaan we hier verandering in brengen. Volgens Artikel 15 zijn kinderen vrij om in groepen bij elkaar te komen en te vergaderen. Dus dat gaan we doen.

Op 20 november is het de Internationale dag van de rechten van het Kind. Kinderen hebben recht op een identiteit: je naam, recht op privacy, een goede opvoeding, eten, een dak boven het hoofd en onderwijs. Het gekke is alleen, al die rechten zijn bedacht door volwassenen. Maar waar vinden kinderen dat ze recht op zouden moeten hebben? Welke rechten zouden erbij moeten komen? En zijn zij verantwoordelijk voor het opruimen van de rommel van het feestje van de volwassenen?

Op woensdag 15 november vieren we in samenwerking met gemeente Den Haag, de Zonnebloem 
de Springbok (International), het Galjoen, Gelderlandschool, OBS Benoordenhout, De Dag van de Kinderrechten. De leerlingen uit groep 7/8 verdiepen zich in het waarom van Kinderrechten en hoe belangrijk ze zijn in hun leven. De kinderen uit de klas nemen de rechten van het kind onder de loep. Het zelf ervaren (spelen), nadenken (filosoferen) en vormgeven (maken) over deze kinderrechten staat hierbij centraal.

In vier werksessies in de klas maken de leerlingen op een theatrale manier kennis met de kinderrechten om vervolgens met een kunstdocent in te zoomen op een specifiek recht. Het onderzoek mondt uit in een presentatie op het toneel van Theater aan het Spui. 

Bijeenkomsten

Kick-off in de klas
De kinderen maken op een theatrale manier kennis met de kinderrechten. Twee spelers stormen de klas binnen en nemen de leerlingen mee in een scène. 

Werksessies met kunstdocent
Nadat de spelers in de klas zijn geweest neemt een kunstdocent het over en werkt in drie sessies verder met de leerlingen vanuit één bepaald recht.

MAAKdag in Theater aan het Spui
Op deze dag komen alle klassen samen om te werken aan de eindpresentatie. Hierbij proeven we ook hoe het is om op het toneel te staan en houden we een generale repetitie.

Presentatie in Theater aan het Spui
Show-time! Alle klassen verzamelen zich in Theater aan het Spui en zullen achter elkaar een presentatie van hun onderzoek laten zien.

Doe mee

Scholen met interesse voor komend seizoen kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar Lotte de Leeuw.

Editie 2022

"Wij hebben onze mening of je daar nou op zit te wachten of niet.
Wij hebben onze mening altijd al gegeven.
Onze mening is onze stem, onze blikken, onze verhalen, onze houding.
Onze mening is aanwezig. Wij vragen je alleen om te luisteren."
leerling Winford Den Haag.

Hoe meet je geluk?

Voor het tweede jaar organiseren wij samen met de gemeente Den Haag de Dag van de Kinderrechten. Dit jaar deden de groepen 7/8 van De Gelderlandschool, Basisschool De Parkiet, Winford Den Haag, OBS Prinses Catharina-Amalia en Obs De Springbok mee. In vier werksessies in de klas maakten de leerlingen op theatrale wijze kennis met de kinderrechten. Ze kregen bezoek van een kinderrechter, griffier of andere expert en onderzochten met een theaterdocent hun rechten. Het uitgangspunt: Hoe meet je geluk? En kan je geluk meten? Na een laatste repetitie op het podium betraden de leerlingen het toneel van de Koninklijke Schouwburg. Naast de klassen zaten ook de experts Lilian Verlinde (jeugdrecht), Andrea van Keulen (senior rechter), Karel Braun (senior rechter), Nozomi Cho (Unicef Jeugdvoorlichter), Saskia Fils (initiator vanuit gemeente Den Haag) en Yvette Nass (jeugdombudsman) in de zaal.

Editie 2021

Waar heb ik recht op?!

Voor het eerste jaar vierden we Dag van de Kinderrechten met kinderen van de Spoorzoeker, Winford Den Haag, De Gelderlandschool en de Catharina Amalia school. Drie weken lang namen de klassen de kinderrechten onder de loep. Want waarom zijn die rechten eigenlijk bedacht door volwassenen? Welke rechten hebben kinderen volgens henzelf? De vier klassen kwamen bij elkaar om hun resultaten op het podium van de Koninklijke Schouwburg te tonen. De voorstelling werd theatraal aan elkaar gelijmd door acht jongeren die een eigen onderzoek naar het begrip recht deden onder regie van Chyramain van Kempen. Naast de kinderen zaten ook Saskia Fils (initiator vanuit Gemeente Den Haag), Yvette Nass (kinderombudsman), wethouder Kavita Parbhudayal, en kinderrechten experts Andrea van Keulen (senior rechter in Den Haag), Lilian Verlinde (Griffier rechtbank Den Haag), Fleur Hagen (Unicef), Karel Braun (jeugdrechter) in de zaal.