“Het is een luxe om met het New European Ensemble te mogen werken”

Florentijn Boddendijk en Remco de Jong zijn componisten en muzikanten. Ze schrijven, spelen en bouwen muziek- en kunstinstallaties. Voor de Leedvermaak trilogie werken ze samen met muzikanten van het New European Ensemble. 

Hoe is het om met het ensemble samen te werken? 
Florentijn Boddendijk: “We werken samen met muzikanten die extreem goed zijn in wat ze doen. Als je ze één noot laat spelen, hoor je direct een bepaalde kwaliteit en diepgang die je niet snel bereikt wanneer je diezelfde noot uit een elektronisch doosje haalt. Dat zorgt voor veel levendigheid en dynamiek in de muziek. Meestal werken Remco en ik bij theatervoorstellingen niet met livemuziek. Voor de Leedvermaak trilogie wilden we de kracht ervan benadrukken. Deze muzikanten maken met hun instrumenten de wortels van de muziek voelbaar. Het is een geschenk om juist deze voorstelling, waarin het zoeken naar ‘sporen’ een belangrijk thema is, met deze muzikanten te kunnen maken.”  
  
Waar laten jullie je door inspireren? 
“Leedvermaak begint in de jaren zeventig met een bruiloft. We hebben ons daarin sterk laten inspireren door bepaalde muzikale trends uit die periode. Zo was het in die tijd in de mode om jazz-uitvoeringen van klassieke muziek te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Franse acapella-groep The Swingle Singers of het werk van de Nederlandse pianist Louis van Dijk, die jarenlang met Ramses Shaffy en Liesbeth List samenwerkte.”  
  
In de Leedvermaak trilogie volgen we de karakters gedurende drie decennia. Hoe hoor je dat terug in de muziek?  
“Naarmate het stuk vordert komen we langzamerhand in de jaren tachtig en negentig terecht. Daar maakt de elektronische muziek zijn intrede. Dan zitten we vol in de triphop en drum ‘n' bass. Maar we hebben ook inspiratie gehaald uit het avant-garde werk van Groupe de Recherches Musicales – een groep Franse muziekonderzoekers die al in jaren veertig en vijftig experimenteerde met elektronische muziek. Andere invloeden zijn de hedendaagse artiest Floating Points, de Amerikaanse componist Morton Feldman en de filmmuziek van Bernard Herrmann, de huiscomponist van filmregisseur Alfred Hitchcock.”  
  

New European Ensemble 
Voor de Leedvermaak trilogie werkt Het Nationale Theater voor het eerst samen met de musici van het New European Ensemble, die de nieuw gecomponeerde muziek van Florentijn Boddendijk en Remco de Jong tot leven wekken op het toneel.  
 
Het New European Ensemble werd in 2009 in Nederland opgericht door gepassioneerde internationale musici. Het ensemble werd in de pers bejubeld om haar ‘fantastische’ (NRC) en ‘exemplarische uitvoeringen’ (de Volkskrant) en werd geprezen als ‘een van de beste ensembles van Nederland’ (Nieuwe Noten). De missie van het ensemble is om hedendaagse en 20e-eeuws repertoire op een aangrijpende en laagdrempelige wijze te presenteren voor een breed publiek. Daarom wordt vaak gezocht naar combinaties met film, literatuur, dans, theater en beeldende kunst. Het New European Ensemble speelt in alle vooraanstaande concertzalen en theaters in Nederland. Ook is het ensemble regelmatig te horen bij belangrijke festivals in binnen- en buitenland en gaf zij concerten in onder meer Engeland, Zweden, Finland, Duitsland China, België, Duitsland en Italië.

Meer