Artificial By Nature
-
di 27 jan 202620:00 - 21:00Theater aan het Spui, Den HaagZaal 1
Rang 1 Normaal € 19,50 Jongeren t/m 30 jaar € 12,50 -
wo 28 jan 202620:00 - 21:00Theater aan het Spui, Den HaagZaal 1
Rang 1 Normaal € 19,50 Jongeren t/m 30 jaar € 12,50
Voor deze voorstelling stort Nineties zich op grote fundamentele vragen: wat betekent het om mens te zijn? Waar staan we dagelijks voor op? En waarom doen we wat we doen? De acteurs buigen zich in deze opera als gretige robots over deze vragen, geïnspireerd op het gedachtegoed van filosoof Helmuth Plessner, waarin hij betoogt dat de mens van nature kunstmatig is.
Volgens Plessner is de mens een wezen dat in staat is zowel zichzelf te ervaren, als naar zichzelf te kijken: de mens kijkt als het ware over zijn eigen schouder mee. Hij is niet thuis in de natuur, zoals een dier, maar geeft zijn eigen leven vorm. Met behulp van ‘kunstmatigheden’ als taal, technologie en gereedschap stuntelt de mens zichzelf door het leven. Artificial by Nature is een muzikale ode aan de ploeterende mens, altijd op weg iets te worden; zichzelf in het beste geval.
Wonderschone minimalistische AI-opera
In de media
NRC ★★★★
“onvergetelijke beelden van ploegende robots”
“Waarom komt een mens eigenlijk uit bed? De robots leggen de vinger op de zere plek."
DE VOLKSKRANT ★★★★★
"een ontroerende filosofische opera waarin twee robots zich proberen te verplaatsen in de drijfveren van de mens.”
“Van top tot teen gehuld in robotpakken en met een stemvervormer geven spelers en makers Yannick Noomen en Annelinde Bruijs vorm aan een indrukwekkende ode aan de mens, immer op zoek naar hoe hij geprogrammeerd is.”
THEATERKRANT
"Twee robots die voortdurend patronen in de aarde aanbrengen en weer uitwissen, terwijl ze proberen hoop en houvast te vinden in de doelloze drijfveren van de mens. Hypnotiserend én ontregelend, eentonig én fascinerend, onnodig én belangrijk.”
OEROL DAGKRANT
“Een prachtige voorstelling: muzikaal, ritmisch, heel goed gefocust.”
“Ik mag me tijdens dit maakproces bezighouden met hoe denken ‘klinkt’. Daarin houd ik me bezig met in welke tempo’s en melodieën, gedachten wel of niet worden uitgesproken. Het wordt een haperende compositie, met ‘uh’ als refrein. Door middel van herhalingen en artificiële stemvervorming proberen we ‘vervreemding’ te verwoorden. We maken voelbaar dat we nooit helemaal samenvallen met de gedachten die we over onszelf hebben; dat is pijnlijk en prachtig.”
Annelinde Bruijs, acteur en componist
Credits
concept Nineties, Annelinde Bruijs | regie Anne Maike Mertens | spel Yannick Noomen, Annelinde Bruijs | dramaturgie, scenografie Julian Maiwald | techniek Marcel Janssen | production Barbara Reijs | stage Joni van de Griendt | creatief producent Vevi van der Vliet | met dank aan Han van Wieringen | ondersteund door Amsterdamse Fonds voor de Kunsten, Fonds Podiumkunsten