Interview: Shanice Redan over Koken voor Sablika
In aanloop naar Keti Koti organiseert Veenfabriek samen met Shanice Redan “Koken voor Sablika”: avonden vol eten, muziektheater en verbindende verhalen. Versterkt door haar band en met bijzondere gasten duikt Shanice in de Tambù.
“Tambù is een muziekstijl die zijn oorsprong vindt op de plantages en daar werd gebruikt om te spuien, de dag te bespreken en frustraties los te laten en dat is het nog altijd."
Shanice
Van werktuig naar instrument
Een van de instrumenten die in de Tambù veel wordt gebruikt is de “chapi”: het ijzeren deel van het pikhouweel, vertelt Shanice. "Tot slaaf gemaakten konden geen muziekinstrumenten meenemen naar de plantages, en dus vormden ze hun gereedschap om tot instrument. Ik vind dat een heel mooie manier om veerkracht te laten zien.”
De wortels van muzikant en artiest Shanice Redan liggen op Curaçao en Suriname. Ze maakt onder artiestennaam Shaynah al jaren furore met haar soulvolle R&B muziek en speelde eerder mee in Veenfabriekvoorstellingen RECHT (2023) en Wereld van Wie (2023). Ook vertolkt ze de rol van Amba in Keti Koti kindervoorstelling Koken met Amba.
Muzikale zoektocht naar trots en kracht
In Koken voor Sablika onderzoekt Shanice hoe we elementen van onderdrukking om kunnen omvormen tot symbolen van trots en kracht. Dat doet ze op muzikale wijze, met gasten én publiek. Achter de instrumenten die de band gebruikt, schuilen meer bijzondere verhalen. Shanice: “Zo heb je in de Tambù ook de trommel ‘bari’. Ik vond het grappig om te merken dat die op verschillende eilanden net iets groter of kleiner is. Dat komt omdat die trommels gemaakt worden van rumvaten en die hebben op ieder eiland een andere maat."
“Ik vind muziek een heel mooi middel om veerkracht mee te tonen”
Shanice
Waar speelt Koken voor Sablika?
Op 28 en 29 juni vindt Koken voor Sablika in Leiden plaats met een theaterdiner in Cafe Kaat. Tijdens Keti Koti op 1 juli schuift publiek samen aan tafel op het toneel van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.