Audiodescriptie en meet en feel inleiding

Toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Voorafgaand aan de voorstelling geven wij een speciale inleiding: een Meet&Feel. Bezoekers krijgen daarin informatie over het verhaal en er wordt vooral ingegaan op de visuele aspecten van de voorstelling. Denk daarbij aan een beschrijving van het decor, kostuums, belangrijke scènewisselingen etc. Tijdens de Meet&Feel komen de acteurs langs om zichzelf voor te stellen in hun rol, zodat de bezoekers weten welke stem bij welke rol hoort. Tijdens de Meet&Feel kunnen bezoekers zich een beeld vormen van hoe het decor eruitziet. In sommige gevallen maken we ook een miniatuurversie van het decor.

Tijdens de voorstelling is er audiodescriptie oftewel beeldbeschrijving. Een blindentolk beschrijft live de gebeurtenissen op het toneel. De bezoekers krijgen voor aanvang een koptelefoon met een ontvanger waardoor zij de blindentolk kunnen verstaan. Het Nationale Theater verzorgt de audiodescriptie en neemt alle benodigde apparatuur mee. De blindentolk neemt indien mogelijk plaats in de regie/lichtcabine.

Communicatie met het publiek

  • Zorg voor een aantrekkelijke en duidelijke tekst op je website, waarin duidelijk wordt hoe je kaarten kunt kopen als je gebruik wilt maken van de audiodescriptie. Zorg voor een toegankelijke bestelprocedure waarbij je uit de geblokkeerde plaatsen verkoopt. Maak voor andere bezoekers duidelijk dat dit de plaatsen zijn die worden aangeboden voor blinde en slechtziende bezoekers.  
  • Zorg dat de voorstelling goed vindbaar is voor de doelgroep in jouw voorstellingsagenda. Bijvoorbeeld door de juiste tags, genre-indeling of andere filters. 
  • Geef op je website zo volledig mogelijk weer welke toegankelijkheidsmiddelen worden aangeboden. 
  • Het is inclusiever om te communiceren over hoe de voorstelling toegankelijk gemaakt wordt en niet voor welke publieksgroep het is.

    Bijvoorbeeld:
    “Deze voorstelling wordt toegankelijk gemaakt door middel van audiodescriptie in combinatie met een Meet&Feel”. 

  • Vermeld in al je reguliere marketing ook dat er audiodescriptie door een blindentolk wordt aangeboden.  
  • Bouw een publiek op door contact te zoeken met organisaties voor blinden en slechtzienden. In veel steden worden Oogcafé’s georganiseerd en veel (gemeentelijke) organisaties houden zich bezig met toegankelijkheid.  
  • Stuur een aparte servicemail naar de publieksgroep met informatie over de avond met tijden. 
  • Zorg ervoor dat je kassamedewerkers op de hoogte zijn van de toegankelijkheidshulpmiddelen die worden geboden en dat er kennis over is, zodat zij vragen van eventuele bezoekers kunnen beantwoorden. 

Productioneel van belang

Plaats in de zaal 

  • We vragen een blokkade van 20 plaatsen voor blind/slechtziend publiek.
  • De voorkeur heeft voorin de zaal - maar niet de voorste drie rijen- en met goed zicht op het toneel en het liefst deels aan de zijkant in verband met hulphonden.
  • Het is mogelijk dat er blindengeleidehonden zijn. Zij mogen mee de zaal in.
  • In overleg is het mogelijk om het aantal plaatsen in de blokkade te verhogen of te verlagen.
  • Verder vragen we twee vrijplaatsen bij deze groep voor medewerkers van HNTonbeperkt die helpen bij de audiodescriptie. 

Ruimtes

  • Voor de Meet&Feel vragen we een aparte foyer/ruimte voor de inleiding met voldoende zitplaats voor de blinde/slechtziende bezoekers.
  • Een plek in de Meet&Feel-ruimte voor het uitdelen van de koptelefoons.

Technisch

  • HNTonbeperkt verzorgt zelf de audiodescriptieset. De set heeft een vrije frequentie nodig van 863,124 MHz.
  • De blindentolk moet plaats kunnen nemen in de regiecabine met goed zicht op het toneel en afluistering van de zaal. Mocht er geen regiecabine aanwezig zijn is het mogelijk om in overleg een alternatief te bedenken. Echter moet hier wel een duidelijk beeld op het toneel en afluistering gegarandeerd worden om audiodescriptie mogelijk te maken. Houd er rekening mee dat dit eventueel extra kosten met zich mee kunnen brengen. 

Put me on the waiting list

Subscribe to the newsletter