Tips

Geheimtips

Onderdeel van:
Tips

Nieuw in ons aanbod: 'geheimtips': voorstellingen of gezelschappen die misschien nog niet bekend zijn bij het grote publiek maar wel heel bijzonder, en dus aanbevelenswaardig.

 

Do 5 okt TEN OORLOG - Tom Lanoye 20:15 KS
Waarom een geheimtip?
Voor liefhebbers van toneel en taal een niet te missen avond. Twintig jaar geleden ging Ten oorlog in première, Tom Lanoye’s spraakmakende marathonbewerking van acht koningsdrama’s van William Shakespeare, in regie van Luk Perceval en uitgevoerd door diens legendarische Blauwe Maandag Compagnie. Het oorspronkelijke stuk werd overladen met (inter-)nationale prijzen, waaronder de Thaliaprijs en de Prosceniumprijs. Ten Oorlog voert de Nederlandstalige toneelcanon aan, en het stuk werd na een grootscheepse bevraging van theaterbezoekers, acteurs en regisseurs uitgeroepen tot de meest noodzakelijk te hernemen voorstelling. 

 

In dit jubileumjaar 2017 gaat Lanoye in op de wens tot een herneming. Als berucht en begenadigd performer van zijn eigen teksten balanceert hij tussen het verhevene en het banale, het geestige en het wrede. Dankzij spitse tussenteksten gunt hij zijn publiek een blik op de creatieve motor van Ten oorlog – de evolutie van de taal: van oubollig klassiek naar experimenteel en brutaal eigentijds.

 

NRC Handelsblad schreef: ‘Lanoye houdt in anderhalf uur de spanningsboog prachtig vol. Hij is een poëtische krachtbron, even vitaal en vol spankracht als de voorstelling Ten Oorlog zelf.’ 

 

De Volkskrant schreef over het oorspronkelijke stuk: ‘Perceval en Lanoye schrijven toneelgeschiedenis’

 


Do 5 okt HET DEBUUT - Het beste van IT’S 20:15 SPUI
Waarom een geheimtip?
Omdat u in deze voorstelling het talent van de toekomst ziet. Misschien wel de makers die over een tijdje de grote en internationale podia bestormen en u kunt als early adopter zeggen dat u in de wieg heeft meegekeken! Wij presenteren de door de jury van het ITs (International Theatre School Festival) allerbeste nieuwe en pas afgestudeerde theatermakers, geselecteerd uit alle theateropleidingen van Nederland. Ontwapenend, scherpzinnig, verontrustend en hartverwarmend, zo noemt de jury hen. De meest aansprekende drie korte voorstellingen van afstuderende theatermakers van de Nederlandse Toneel-, Dans- en Kleinkunstopleidingen, worden beloond met een gezamenlijke tournee: Het Debuut. Wij stellen ze graag aan u voor.

De pers over de vorige voorstelling van Het Debuut:
Theaterkrant ‘Aantrekkelijke avond met hoogst origineel nieuw theatertalent’
Haarlems Dagblad ‘Drie bijzondere voorstellingen voor de prijs van één’
De Volkskrant ‘Alle makers laten zien dat ze lef hebben zonder schroom hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen’

 

Za 7 okt LEBENSRAUM - Jakop Ahlbom 20:15 KS
Waarom een geheimtip?
Eigenlijk is deze voorstelling (net als de voorstelling Innenschau van hetzelfde gezelschap, te zien op 22 en 23 februari 2018) zowel een geheimtip als een bewezen succes; de voorstelling beleefde zijn succespremiere in 2012. Als u 1 keer een voorstelling van Jakop Ahlbom hebt gezien, is de kans groot dat u daarna verkocht bent. De maker werd met zijn fantasievolle voorstellingen veelvuldig onderscheiden met prijzen en overladen met positieve recensies. In 2012 won Lebensraum de VSCD Mimeprijs en werd actrice Silke Hundertmark voor haar rol in Lebensraum genomineerd voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol. De voorstellingen van Jakop Ahlbom maken internationaal furore, met tournees over de hele wereld, waaronder recent op het Londense West End.

 

Over het gezelschap
Jakop Ahlbom maakt voorstellingen waarin de illusie van het theater in optima forma te zien is, en waarin niets is wat het lijkt. Fysieke slapstick is een kenmerk van zijn werk. Hij neemt het realisme en de psychologie van de mens als uitgangspunt, en voegt daaraan werelden toe die uit ons onderbewustzijn ontspruiten. Soms donkere problematiek tilt hij op in een verbeeldingsvolle, magische wereld, waardoor hij het inzichtelijk maakt.  Hij maakt in zijn voorstellingen gebruik van verschillende genres en stijlmiddelen zoals slapstick, illusionisme, acrobatiek, dans, film, absurdisme, muziek, beeldende kunst, poëzie, magie, en put veelvuldig uit de wereld van de film. Hij construeert met al deze stijlen en middelen een nieuwe theatertaal, schept een nieuwe theatrale werkelijkheid. Daarin speelt humor een zeer grote rol. Met humor ontregelt Ahlbom onze verwachtingen, vervreemdt hij ons van de gekende werkelijkheid en schept hij ruimte om te lachen om het menselijk tekort.

 

Over Lebensraum
Voor Lebensraum liet Ahlbom zich inspireren door het werk van Buster Keaton uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. Keaton was met zijn stomme films een pionier op het gebied van de slapstick en de fysieke komedie. Ten tijde van Keaton werd de stomme film live van pianomuziek voorzien. Lebensraum wordt live begeleid door de band Alamo Race Track.
Twee mannen leven samen in een kleine kamer. Ingenieus hebben zij hun ruimtegebrek opgelost. Alles is multifunctioneel: het bed is tevens een piano en de boekenkast doet ook dienst als ijskast. Om het gebrek aan vrouwelijke zorg te compenseren, creëren ze een mechanische werkster. Al snel blijkt dat deze dame meer plannen heeft dan alleen maar vreedzaam poetsen. Een pop met een eigen wil die zich niet laat commanderen. Het wordt druk in het eenkamerappartement. Die laatste uitvinding lijkt hun ondergang te worden…

De pers over Lebensraum:
NRC Handelsblad **** ‘En net als je denkt dat de wervelende choreografie tot zijn ultieme crescendo is gekomen, volgt er een nieuwe verrassing. Lebensraum blijft tot de laatste minuut volkomen onverwacht’

De Volkskrant **** Ahlbom zou Ahlbom niet zijn (..) wanneer hij aan de stoicijns uitgevoerde physical comedy niet nog een laag zou toevoegen’
‘Hundertmark levert als poppenmens een weergaloze prestatie: bedrieglijk tot in al haar ledematen. Bij haar lijkt de grens tussen mens en meubilair echt te verdampen’

Het Parool **** ‘Komische, tot in de puntjes geregisseerde chaos is het’

 

Do 22 & vr 23 feb INNENSCHAU - Jakop Ahlbom 20:15 KS
Waarom een geheimtip?
Eigenlijk is deze voorstelling (net als de voorstelling Lebensraum van hetzelfde gezelschap, te zien op 7 oktober) zowel een geheimtip als een bewezen succes; de voorstelling beleefde zijn succespremiere in 2010. Als u 1 keer een voorstelling van Jakop Ahlbom hebt gezien, is de kans groot dat u daarna verkocht bent. De maker werd met zijn fantasievolle voorstellingen veelvuldig onderscheiden met prijzen en overladen met positieve recensies. De voorstellingen van Jakop Ahlbom maken internationaal furore, met tournees over de hele wereld, waaronder recent op het Londense West End. Innenschau won in 2010 de Haagse Toneelkijkerpijs voor beste voorstelling van het jaar.

 


Over het gezelschap
Jakop Ahlbom maakt voorstellingen waarin de illusie van het theater in optima forma te zien is, en waarin niets is wat het lijkt. Fysieke slapstick is een kenmerk van zijn werk. Hij neemt het realisme en de psychologie van de mens als uitgangspunt, en voegt daaraan werelden toe die uit ons onderbewustzijn ontspruiten. Soms donkere problematiek tilt hij op in een verbeeldingsvolle, magische wereld, waardoor hij het inzichtelijk maakt.  Hij maakt in zijn voorstellingen gebruik van verschillende genres en stijlmiddelen zoals slapstick, illusionisme, acrobatiek, dans, film, absurdisme, muziek, beeldende kunst, poëzie, magie, en put veelvuldig uit de wereld van de film. Hij construeert met al deze stijlen en middelen een nieuwe theatertaal, schept een nieuwe theatrale werkelijkheid. Daarin speelt humor een zeer grote rol. Met humor ontregelt Ahlbom onze verwachtingen, vervreemdt hij ons van de gekende werkelijkheid en schept hij ruimte om te lachen om het menselijk tekort.

 

Over Innenschau:
Een vrouw en een man, naakt op een bed met losgewoelde lakens. Ze gaan zo in elkaar op dat ze niet zien dat ze worden bekeken door een mysterieuze vrouw. Ze bekijkt de twee vanuit de hoogte, en verdwijnt weer. De man en vrouw kleden zich aan en vertrekken. Langzaam blijkt dat de man wordt verdacht van de verdwijning van zijn vrouw.
De personageverwisselingen in Innenschau lijken ontelbaar. De man zonder vrouw wordt de verdachte, de rechercheur de dader, de vrouw die hij in het geheim ontmoet het slachtoffer. Zo verandert Innenschau langzaam in een duistere vertelling, een film noir, en toont het een unheimische wereld waar we niet meer weten of onze herinneringen kloppen, onze levens echt van ons zijn, en of onze observaties eigenlijk wel op de werkelijkheid gebaseerd zijn.
Zeven jaar geleden bewees Jakop Ahlbom met deze succesvoorstelling al dat hij als geen ander op een humoristische manier pijnlijke situaties weet te verbeelden, zonder de kracht van het drama te verliezen.

De pers over Innenschau:


De Volkskrant **** ‘De achteloosheid waarmee het absurde als normaal wordt gepresenteerd en geaccepteerd, is fantastisch’

Het Parool ‘Ogen tekort bij thriller Innenschau (..) De kracht ligt in het onverwachte en de magische poezie die erdoor ontstaat (..) Alles met een goede dosis humor gebracht’

Trouw: ‘Jakop Ahlbom is een goochelaar met beelden. (..) Geen logica, wel causaliteit die je dwingt mee te gaan in deze breinkraker vol thrillerelementen.’

Theater Centraal: ‘Hoe beschrijf je een emotionele achtbaan? Ga naar Innenschau en je weet niet wat je ziet, behalve dat je het niet wilt missen’

 

SUPERLEUK, MAAR VOORTAAN ZONDER MIJ - Wunderbaum
Do 14 & vr 15 decevember 2017, 20:15 uur Koninklijke Schouwburg
Wunderbaum is een van de toonaangevende Nederlandse theatergroepen van dit moment, en behoort tot de vaste kern van het makersensemble van Theater Rotterdam, het nieuwe stadstheater van Rotterdam. Wunderbaum, dat in 2010 de Prosceniumprijs won (voor het gezelschap dat een wezenlijke bijdrage levert aan het toneelklimaat), maakt voorstellingen over actuele thema’s, veelal op locatie maar ook in theaters. Met hun meerjarige voorstellingenreeks The New Forest, doet het gezelschap een theatraal onderzoek naar mogelijke alternatieven voor de samenleving.
Theater aan het Spui organiseerde vorig seizoen een heel festival rond Wunderbaum. Afgelopen theaterseizoen ontving actrice/maker Wine Dierickx voor haar rol in Helpdesk de belangrijkste toneelprijs voor acteurs: de Theo d’Or.

 

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben. Voor Wunderbaum vormde dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatievoorstelling. De Wunderbaum-acteurs voegen aan dit materiaal hun eigen ervaringen als cruise-entertainers toe. Speciaal voor deze voorstelling ging Wunderbaum een week lang aan boord van het megacruiseschip AIDA PRIMA. Een voorstelling op locatie over onze hang naar totale ontspanning en de onbereikbaarheid daarvan.

Over Unser Dorf soll schoner werden:
Theaterkrant **** ‘Een boeiend stuk van bijna twee uur, waar zowel intellectueel als qua dramatiek een hoop te beleven valt’

Over Helpdesk:
De Volkskrant **** ‘Dierickx heeft die facetten en nuances feilloos onder controle in haar spel’
Theaterkrant **** ‘Met de vaak geestige tekst en het uitstekende spel van Dierickx zou Helpdesk wel eens een van de theaterhits van de herfst kunnen worden’

Over We doen het wel zelf:
De Volkskrant **** ‘Swingend, licht chaotisch en goed hilarisch op z'n tijd is dit niet pamflettistische stuk over de doe-het-zelfburger’

 


ROBIN HOOD - Toneelgroep Oostpool
Do 22 maart 2018, 20:15 uur Koninklijke Schouwburg
Toneelgroep Oostpool is een van de grote toneelgezelschappen in Nederland, naast onder andere het Nationale Theater, Toneelgroep Amsterdam en het Noord Nederlands Toneel. Zij brachten het afgelopen seizoen onder meer de klassieker Een Meeuw, en eerdere seizoenen onder andere de succesvoorstellingen Angels in America en Richard III.
Onze geheimtip zit in het gegeven dat Sarah Moeremans voor dit gezelschap een grote zaalvoorstelling maakt en regisseert. Sarah Moeremans staat bekend om de hoge kwaliteit van haar voorstellingen, die bovendien een breed en laaiend enthousiast publiek aanspreken. Ze wordt gezien als een van de theatermakers van dit moment, die de grote zaal zal veroveren. Sarah Moeremans baarde opzien met haar eigentijdse bewerkingen van klassieke verhalen. Zo maakte het collectief Moeremans&Sons Crashtest Ibsen, waarin Ibsen’s klassiekers op hun actualiteit werden ‘gecrash-test’. De pers schreef over voorstellingen van Moeremans&Sons: ‘Een cogito ergo sum voor het Nederlands toneel' en NRC: 'Als dit de toekomst is van het Nederlands toneel, dan zie ik die met vertrouwen tegemoet'.

In dit anti-sprookje voor volwassenen staat de vraag centraal: What’s in a fairy tale?! Wat hebben sprookjes ons nog te zeggen? ‘Stelen van de rijken en geven aan de armen’ is Robin Hoods lijfspreuk. Zijn heldhaftige strijd eindigt in het woud waar hij zich met zijn bende terugtrekt.
Schrijver Joachim Robbrecht en regisseur Sarah Moeremans gaan op zoek naar Robin Hood anno nu. Maak u op voor een theateravond waarin op puntige wijze de maatschappij onder de loep wordt genomen.

In 2014 won Sarah Moeremans de Erik Vos Prijs, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt. De jury schreef:
‘Met haar voorstellingen snijdt Moeremans bij voorkeur grote filosofische en morele vraagstukken aan, waarbij ze haar ambachtelijke, monumentale en dramaturgische inzicht verbindt met ontwrichtende, aanstekelijke performance. Een speciale vermelding verdient haar Crashtest Ibsen-reeks waarin zij op trefzekere wijze het theater zowel weet te bespotten als te vieren. De jury meent dat Sarah Moeremans zichzelf de laatste jaren heeft weten te overtreffen, dat zij een meer dan terechte winnaar is van de Erik Vos Prijs’

 


AQUARIUM - Pierre Bokma e.a.
Vr 13 & za 14 apr & wo 23 mei 2018, 20:15 uur Koninklijke Schouwburg
Dat deze voorstelling door u gezien moet worden vanwege de topbezetting van acteurs (Pierre Bokma, Guy Clemens, Jacqueline Blom, Annick Boer!), spreekt voor zich, en mag ook om die reden geen ‘geheimtip’ genoemd worden.
De geheimtip zit in het gegeven dat deze zwarte komedie door Nathan Vecht is geschreven, een van de belangrijkste Nederlandse toneelschrijvers van dit moment. Hij maakte furore met verschillende stukken, waaronder Kunsthart, dat in 2015 door vier theaterrecensenten tot beste nieuwe tekst van het jaar werd verkozen. Nathan Vecht schreef onder andere ook de toneelteksten van In de ban van Broadway (met Loes Luca en Tjitske Reidinga) en van Don Juan voor het NNT. Vecht staat bekend om de hoge kwaliteit van zijn stukken, die een sterke inhoud hebben en, zoals Vrij Nederland schreef ‘geestig zijn, met spitse dialogen en rake oneliners’. Aat Ceelen, regisseur van onder ander De Verleiders, regisseert deze voorstelling.

Aquarium is een zwarte komedie over privacy. Een vrouw en haar jongere geliefde betrekken hun nieuwe appartement. Nog vóór de verhuisdozen zijn uitgepakt, staan de buren op de stoep. De buurman doet iets bij de inlichtin¬gendienst, maar wat, daar kan hij niks over loslaten. Wat begon als een onschuldige ontmoeting, verandert al snel in een nachtmerrie.

PS kijkt u ook naar Gidsland van Mugmetdegoudentand, eveneens van de hand van Nathan Vecht, speeldatum: 30 nov, 1, 2 dec in Zaal 1 Theater aan het Spui!

Over Kunsthart:
Het Parool *****‘Een hilarische, puntige en bij vlagen briljante tekst waarin steeds andere partijen uit de bestuurlijke en de kunstwereld tegenover elkaar staan’

De Volkskrant **** ‘Theater dat op een zo vrolijke en toch ook inhoudelijke manier naar de eigen wereld kijkt, dat zie je niet zo vaak’

Over In de ban van Browadway:
Het Parool **** ‘Metagrappen over de toneelwereld, komische anachronismen, personages die elkaar berispen en out of character spelen – Vecht rijgt de geestigheden virtuoos aaneen’

 

Di 15 mei SOCRATES - Het Zuidelijk Toneel 20:15 KS
Waarom een geheimtip?
Afgelopen seizoen bracht topacteur Bruno Vandenbroecke in de Koninklijke Schouwburg de meesterlijk gespeelde monoloog ‘Missie’ die ging over getuigenissen van missionarissen in Congo, geschreven door niemand minder dan David van Reybrouck. De voorstelling werd geselecteerd voor het Theaterfestival 2008 en de Volkskrant schreef: ‘Een bijna noodzakelijke avond van bezinning, verwondering en ontroering.’ De voorstelling werd later opgevolgd door ‘Socrates’, wederom uitgevoerd door deze geweldige acteur.

Socrates, vader van de filosofie, leermeester van Plato, was de luis in de pels van de Atheense bevolking. Hij zette hen aan het denken door op ironische wijze kritische vragen te stellen bij al hun vanzelfsprekendheden. Wat hem niet in dank werd afgenomen: op zijn 70e werd hij aangeklaagd en veroordeeld tot de doodstraf met de gifbeker.

De pers over Socrates:

Theaterkrant **** ‘Hij geeft geen antwoorden, alleen maar vragen. Maar het zijn inspirerende vragen, die je energiek aan het denken zetten. Het is een verademing hoe hij zijn ideeen van alle kanten test door zichzelf steeds weer nieuwe vragen te stellen. Een mooi tegenwicht tegen de snel gevormde meningen die op social media als Twitter rondzoemen’ -

De Volkskrant *** ‘Uitstekend geacteerde Socrates’

Theaterkrant **** ‘Vandenbroecke speelt, warm, intelligent en met een subtiel gevoel voor humor. De redeneringen van Socrates zijn zo actueel en prikkelend, dat je verlangt naar een wekelijkse aflevering’

De Standaard ‘…een fijne injectie van gezonde twijfel, als vaccin tegen alle evidenties, alle loze kretologie’

 


 

 

Events in dit thema