Black Box: First Movement
-
vr 24 mrt 202320:30Zaal 3, Den HaagDe Constant Rebecqueplein 20A
Black Box: First Movement is een eerste stap in het onderzoek van Finn Borath en Boris de Klerk naar hoe de black box (die ontworpen is om ruimte aan de toneelspelers en het decor te geven) zélf als de hoofdrolspeler te zien.
Let op: in de voorstelling wordt gebruikt gemaakt van lichtflitsen.
Over de makers
Finn Borath en Boris de Klerk maken samen voorstellingen waarin de zintuigen van het publiek en het theater als construct dat die zintuigen bespeelt centraal staan. Vanuit verschillende invalshoeken (licht, geluid, muziek, video) proberen ze het theater te bespelen en zijn ze opzoek naar surrealistische manieren om die zintuigen opnieuw te rangschikken. Door het theater en de theatertechniek daarbinnen niet als iets voor ‘achter de schermen’ maar als onderwerp en als materiaal te benaderen ontstaan vernieuwende manieren van nadenken over theater.
In English
Black Box: First Movement is an interdisciplinary performance in which stage-tech itself is the main character. In this choreography of rotating stage lights, wavering curtains and tumbling microphone stands, a composition is made with everything that is normally present in the theatre, but deprived of attention. The buzzing of the lights being switched on, the whirring machinery of the lowering light grid, air conditioning, squeaky chairs and the feedback of distorting microphones.
A first step in Finn Borath and Boris de Klerk’s research on how the black box, designed to give space to the performers and the set, can be seen as the show itself.
Heads up: this performance had sequences with flashing lights.
About the artists
Finn Borath and Boris de Klerk make performances in which the senses of the audience and the theatre as a construct that manipulates these senses are key. Using an array of different media (light, sound, music, video) they try to manipulate the theatre and look for surreal ways to re-arrange the senses. By approaching the theatre and the tech within the theatre as something that isn’t just for “behind the scenes”, but as a subject and as material in and of itself, new ways of thinking about theatre arise.