De grondstof van het gedicht
-
vr 21 apr 202320:30Theater aan het Spui, Den HaagZaal 2
vrije plaatskeuze Normaal € 10 Den Haag Pas € 7,50 Jongeren t/m 30 jaar € 5
Wie een kinderboek over een boerderij openslaat ziet geen hypermoderne, destructieve industrie, maar lieflijke taferelen. Deze verdoezeling van de werkelijkheid is volgens de Britse zoöloog, auteur en activist George Monbiot te wijten aan hardnekkige beelden over onze omgang met dier en land, die zijn ontleend aan de dichtkunst. ‘Een van de grootste bedreigingen voor het leven op aarde is poëzie,’ schreef hij dan ook provocatief.
Toch is het plunderen van de aarde wel tot de moderne poëzie doorgedrongen. In het gedicht ‘Sinaasappel, bitter je schil’, van de Surinaamse dichter Michaël Slory, leggen de mineralen zelf getuigenis af van die geschiedenis:
‘Op Afobaka wil ik zijn
als de arbeiders staken,
de morgen zich boort
in de papaya,
het bauxiet woedend zingt
over zoveel misbruik,
zoveel leugens
zoveel misleiding.’
Boekhandel De Vries van Stockum is in de foyer aanwezig met een stand waar o.a. de boeken van de auteurs die aan dit programma deelnemen, verkrijgbaar zijn - met gelegenheid tot signeren!
Alara Adilow (1988)
Alara Adilow is een dichter van Somalische afkomst, woonachtig in Amsterdam. Momenteel is zij gastschrijver bij nY en werkt zij aan haar eerste roman Naald van de zon. Ze schreef met haar dichtbundel Mythen en stoplichten (2022) een van de opvallendste debuten van de afgelopen jaren. Hannah van Binsbergen merkte op dat Alara Adilow poëtische tradities en politieke realiteiten binnenstebuiten keert in wilde, soms absurde beelden.
Tijdens dit programma leest zij voor uit Mythen en stoplichten en brengt ook nieuw werk ten gehore.
Irina Baldini
Irina Baldini is danser en maker. Ze trad op tijdens festivals, in galeries en musea, waaronder de Biënnale van Venetië en Tate Britain, en choreografeert voor het theater en op locatie. Ze was mede-oprichter van de 4bid Gallery in Amsterdam en maakte de performance-avond Highs & Lows in OT301 te Amsterdam. Als danser reageert Irina Baldini op toeval, op de omstandigheden en werkt met tijdelijke methodes.
Tijdens dit programma beweegt ze op de woorden van dichter Marwin Vos (zie onder) en reageert op de vraag: wat is de grondstof van het gedicht?
Johan van Dijke (Leiden, 1978)
Johan van Dijke is beeldend kunstenaar. Hij woont en werkt in Amsterdam. In zijn werk dwalen geïsoleerde individuen door ruimtes waar de wanden ieder moment lijken te kunnen smelten en onheilspellende dingen zich net buiten het lamplicht bevinden.
Hij maakte nieuwe beelden bij de woorden van dichter Asha Karami (zie onder) naar aanleiding van de vraag: Wat is de grondstof van het gedicht?
Maarten van der Graaff - presentator & redacteur - (Dirksland, 1987)
Maarten van der Graaff debuteerde in 2013 met Vluchtautogedichten, in 2014 bekroond met de C. Buddingh'-prijs. De jury prees de ‘bluf, branie en bravoure’ van de debuterende dichter. Van der Graaff ontsnapt in zijn eigen vluchtauto, de poëzie, aan de alledaagse werkelijkheid - op zoek naar nieuwe dimensies. Hij publiceert poëzie en proza in verschillende tijdschriften, treedt regelmatig op en is redacteur en medeoprichter van het online literair tijdschrift Samplekanon.
Asha Karami
Asga Karami is dichter en arts. Ze publiceerde gedichten in nY, Het Liegend Konijn, Poëziekrant, Cimedart en Revisor en online op Samplekanon, De-Gids, Ooteoote en Notulen van het Onzichtbare. Tijdens de NK Poetry Slam 2018 werd ze tweede en won ze de juryprijs. Daarnaast stond Karami op Vers van het Mes 2018 in Perdu en won ze de jaarfinale van de Festina Lente Poëzieslag. Haar poëziedebuut Godface is in 2019 verschenen bij De Bezige Bij.
Over haar werk zegt Karami (De Optimist): "Poëzie is voor mij een manier van actie of verzet. Onberedeneerd, lijfelijk en instinctief. Ik wil mijn gevoel van ontwrichting, onthechting en vervreemding op de lezer of luisteraar overbrengen. Ik wil de grenzen van conventioneel taalgebruik en genreconventies aftasten en als het lukt doorbreken."
Mustafa Stitou (Marokko, 1974)
Mustafa Stitou groeide op in Lelystad. Hij woont en werkt in Amsterdam, waar hij aan de UvA filosofie heeft gestudeerd. Stitou schrijft speelse en eigenzinnige poëzie die ook op het podium krachtig is. De gedichten in zijn bundel Tempel (2013) spelen zich af op de meest uiteenlopende plaatsen: van een gehucht in de voormalige Sovjet-Unie tot een eiland in de oceaan, van een Amsterdamse binnenplaats tot Mekka. Zijn bundel Varkensroze ansichten (2003) werd bekroond met de VSB Poëzieprijs en voor Tempel kreeg hij de Awater Poëzieprijs. Waar is het lam? (2022), zijn vijfde dichtbundel, is een indringend onderzoek naar de betekenis van het offer; een intrigerende verzameling gedichten waarin het persoonlijke en politieke, droom en werkelijkheid, vrees en verlangen continu op elkaar ingrijpen.
Marwin Vos (1962)
Marwin Vos is dichter en beeldend kunstenaar. Haar bundel oorlogspaarden tot in de buitenwijken (2015) werd genomineerd voor de J.C. Bloemprijs en de indrukwekkende bundel het leven van sterren (2019) voor De Grote Poëzieprijs 2020. In wilde dood schrijft Marwin Vos over dood en verlies en constateert tegelijkertijd: ‘kolonisten willen het klimaat niet opgeven.’ In haar bundel zoekt ze naar een politiek van rouw en roept het uitsterven van dieren en de vernietiging van leefomgevingen op: ‘de politieke naaktheid van de rouwenden / uitvouwen tot een eiland een tong.’
De woorden van Marwin Vos zullen tijdens dit programma op een bijzondere manier worden uitgevoerd.