DARKMATTER
-
vr 3 feb 202320:15Theater aan het Spui, Den HaagZaal 1
-
za 4 feb 202320:15Theater aan het Spui, Den HaagZaal 1
Voor DARKMATTER put Menzo uit de hiphop- en rapcultuur, posthumanisme en afrofuturisme; een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden.
Om haar universum te creëren, vond Menzo inspiratie in de ruimte. In donkere materie, waar sterren en zwarte gaten elkaar ontmoeten en met elkaar botsen. Juist in deze botsingen kan een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam ontstaan. Precies dáár kan je een nieuwe bewegingstaal ontwikkelen.
Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo de bewegingstaal op door de Chopped & Screwed-methode toe te passen. Chopped & Screwed is een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo sterk wordt teruggedraaid. Menzo vertaalt in DARKMATTER deze methode naar beweging en dans.
In English
In DARKMATTER, Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) and Camilo Mejía Cortés pull seemingly recognisable images apart and knead these into a language of dance and movement entirely their own. Travel to the jet-black, punky, alienating DARKMATTER universe where the possibilities of the body are stretched to the max. Against an apocalyptic jungle backdrop with a cinematic soundtrack, a dark but stunningly beautiful play unfolds with a hypothetical body.
For DARKMATTER, Menzo draws on hip hop and rap culture, post-humanism and Afrofuturism; a movement oriented towards a future where Black people live in a hyper-technologized, decolonised world. Or one where colonisation never occurred.
To create her universe, Menzo took inspiration from space. From dark matter, where stars and black holes meet and collide. It is from these collisions that a new, mysterious, (Afro)futurist body arises. This is where a new language of movement can be developed.
As in her previous project JEZEBEL, Menzo stretches her language of movement by applying the Chopped & Screwed method. Chopped & Screwed is a remix technique within hip hop music that involves radically slowing the tempo. In DARKMATTER, Menzo adapts this method for movement and dance.
Body can you become hypothetical, a galaxy, in full gear acceleration, a liquid star monster, failing to die?
In de media
VOLKSKRANT ★★★★
"De performance Darkmatter geeft een spannende en vervreemdende lading aan ‘donkere materie’."
DE STANDAARD ★★★★
"Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden. Dankzij het gedurfde lichtontwerp, de ijzingwekkende soundtrack en de beklemmende rapsongs die Menzo en Cortés live uitspuwen, wordt D̶A̶R̶K̶MATTER niet alleen een fascinerende afdaling in het hart van de duisternis die in ons allemaal schuilt, maar ook een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert."
DE GROENE AMSTERDAMMER
"Het is een openbaar, theatraal ritueel, met reinigende krachten en technisch ongelooflijk sterk opgebouwd. (...) een uitdrijvingsrite waar je bij moet zijn, donker, ongemakkelijk en van een urgentie die je uit je stoel slaat."
Over Cherish Menzo
Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) is een performer en performance-maker gevestigd in Amsterdam en Brussel. Voor haar artistieke werk is ze geïnteresseerd in de transformatie van het lichaam op podium en in de 'belichaming' van verschillende fysieke beelden. Deze lijken op het eerste gezicht herkenbaar, maar door hun complexiteit en tegenstrijdigheid te benadrukken, stelt Menzo de schijnbare norm in vraag. Ze creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 2000 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en speculatieve toekomsten.
About Cherish Menzo
Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) is a performer and performance-maker based in Amsterdam. In her artistic work, she is interested in the transformation of the body on stage and in the "embodiment" of various physical images. At first sight these seem unrecognisable, but by stressing their complexity and contrariness, Menzo questions the seeming norm. In her work, she creates a universe centred around the black body. She meanders between the nostalgia of the 90s and 2000s (hip hop, rap texts, sci-fi, manga) and speculative futures.
Credits
concept en choreografie Cherish Menzo | creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés
lichtontwerp Niels Runderkamp
muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes | mastering Gagi Petrovic
scenografie Morgana Machado Marques
zang- en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong
kostuumontwerp JustTatty.com
dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn
tekst Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés, BOИSU, Shari Kok-Sey-Tjong
artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida
techniek Niels Runderkamp en Amber Stallenberg/ Nele Verreyken
stemmen distorted rap choir via distortedrapchoir.com
productie Frascati Producties, GRIP
coproductie De Coproducers (NL), Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette (Parijs, FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), Perpodium (Antwerpen, BE) in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Ammodo, Fonds Podiumkunsten, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest
Voor de presentatie van deze voorstelling worden de theaters in De Coproducers ondersteund door Fonds 21.