GINKGO

Nicole Beutler Projects
di 29 nov - 20:15
di 29 nov 2022
20:15
  • di 29 nov 2022
    20:15
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote zaal

Na het grote succes van 8: METAMORPHOSIS maakt beeldend theatermaker Nicole Beutler opnieuw een unieke totaalervaring over het einde van de mensheid op planeet aarde. In deze dansopera nemen vijf dansers, een muzikant en een koor afscheid van de wereld zoals we die kennen. GINKGO is een rituele oefening van de toekomst. Een laatste extatische dans waar passioneel, geëngageerd en woedend gevochten wordt voor het voortbestaan, op zoek naar ruimte voor nieuwe perspectieven.

Wat, als werkelijk alles ten onder gaat.
Als de mens verzuipt in zijn eigen vuilnis.
Als de aarde haar plek terug opeist.

GINKGO or: 56 million years there were palm trees on the North Pole is een beeldende dansopera waarin stukken uit het requiem van Mozart klinken door een berg van afval en Le Cygne van Camille Saint-Saens herinnert aan een mooi verleden. Terwijl weemoedige muziekstukken vervormen en vervliegen gaat dansend op de vuilnishopen van de beschaving de mensheid haar ondergang tegemoet. Master of ceremony is thereminist Dorit Chrysler die met haar handen onzichtbare snaren beroert. Het koor van Consensus Vocalis leent zijn lichaam en stem aan ons verdriet. In een muzikaal filmisch landschap, gecomponeerd door Gary Shepherd, doen vijf performers een laatste extatische dans op het decor van overproductie, dat volledig bestaat uit ingezameld grofvuil. Gezamenlijk en alleen, menswezens vol passie, geëngageerd en woedend wordt er gevochten voor het voortbestaan van de mens in een onmogelijke wereld. Slechts de Ginkgo-boom, de Japanse notenboom die zelfs de kernexplosie in Hiroshima wist te doorstaan, blijft bestaan. Laat je meenemen in deze oefening van de toekomst op zoek naar ruimte voor nieuwe perspectieven.

Met de trilogie RITUALS OF TRANSFORMATION voor de grote zaal nodigt Beutler de toeschouwers uit om de toekomst te oefenen: wat als alles verandert en de door de mens gemaakte wereld ten onder gaat? Wat als de aarde weer op adem komt? Ontstaat er dan een nieuwe balans tussen overlevenden, dier, mycelium en technologie? GINKGO or: 56 million years there were palm trees on the North Pole is het eerste deel. In deel twee, ATEM / Evolution is silently unfolding zal de natuur weer tot adem komen en de schouwburg in een park veranderen (seizoen 2023/2024). In 2025 volgt het laatste deel GAIA / An orchestra, een visie op een nieuwe balans tussen mens, dier, plant, fungus en technologie.

Over Nicole Beutler

Nicole Beutler (München, 1969) heeft een achtergrond in beeldende kunst en Duitse letterkunde en studeerde choreografie aan de SNDO in Amsterdam. In de afgelopen twintig jaar heeft Beutler met haar unieke signatuur een stempel gedrukt op de Nederlandse podiumkunsten. Sinds 2009 staat Beutler als artistiek leider aan het hoofd van haar eigen gezelschap Nicole Beutler Projects. Naast vele nominaties werd haar werk o.a. tweemaal onderscheiden met de VSCD Mimeprijs (2009 en 2021) en de Dioraphte prijs (2014). In 2018 ontving Beutler de Gieskes-Strijbis Podiumprijs voor de diversiteit van haar oeuvre.
 
In haar carrière heeft Beutler het lichaam op allerlei manieren laten ‘spreken’: in relatie tot vele dansvormen, tot opera, urban arts, (live) muziek, teksttheater, poppenspel en beeldende kunst. Zij denkt als kunstenaar genre-overschrijdend en maakt theater als Gesamtkunstwerk: vorm en inhoud van elk element - beweging, woord, ruimte, licht, geluid, kostuums - zijn zorgvuldig afgewogen in relatie tot elkaar en tot de toeschouwer. Met haar nieuwsgierige blik betrekt Beutler steeds nieuwe invloeden in haar werk en rekt zo de grenzen op van wat dans is. De voorstellingen hebben universele, actuele thema’s als vertrekpunt; thema’s die iedereen aangaan. Beutlers missie is om de conditio humana te vertalen naar een beeldtaal die reflectie door de toeschouwer mogelijk maakt. 

Credits

Concept, regie, choreografie Nicole Beutler | Door en met Melyn Chow, Hillary Blake Firestone, Felix Schellekens, Cesirhe Sedney, Marjolein Vogels | Muziek Gary Shepherd, W.A. Mozart, Camille Saint-Saens | Theremin composition + performance Dorit Chrysler | Dramaturgie Igor Dobričić | Koor Consensus Vocalis | Instudering koor Béni Csillag | Scenografie Marloes & Wikke | Lichtontwerp Minna Tiikkainen | Kostuum Jessica Helbach | Tekst adaptaties van Tim Morton, Bruce Lipton, Sogyal Rinpoche, Alan Weisman, rouwadvertenties, moiroloi uit Guy Cools Performing Mourning (uit Loring Danforth, The Death Rituals of Rural Greece (1982), pp. 110-111) | Repetitor João Dinis Pinho | Regie-assistent Caterina Ferreira de Silva | Tweede cast Rob Polmann, Djamila Ploeg | Geluid techniek Valentijn Berkhout | Licht techniek Prem Scholte Albers | Decor/ algemeen HP Hulscher, Guido Bamboo | Productie Nicole Beutler Projects | Coproductie Consensus Vocalis, O. Festival for Opera. Music. Theatre. | Met steun van Julidans, ITA, Opera Ballet Vlaanderen/VONK, Grand Theatre Groningen, Goethe-Instituut Amsterdam | Mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Amsterdam Fonds voor de Kunst, Fast Forward | Met dank aan Christian Guerematchi, Imre Ploeg (NKK Next), Tobias Kokkelmans, Arnout Lems, Guy Coolen, Sanne Boersma, Floor Cremers, Mayke Klomp | Tourplanning & acquisitie Theaterzaken via Rudolphi | Internationale relaties Jimmy-Pierre de Graaff