Swan Lake
-
vr 4 dec 202019:00Theater aan het Spui, Den HaagTheater aan het Spui
-
vr 4 dec 202019:00Online
-
za 5 dec 202019:00Theater aan het Spui, Den HaagTheater aan het Spui
-
za 5 dec 202019:00Online
-
zo 6 dec 202019:00Theater aan het Spui, Den HaagTheater aan het Spui
-
zo 6 dec 202019:00Online
Het publiek dat live aanwezig is loopt van scene naar scene en móet onderweg keuzes maken die bepalend zijn voor het verloop van de avond. Maar ook het publiek dat online Swan Lake the game meemaakt heeft invloed op de afloop van dit sprookje.
Iedereen heeft invloed, en met invloed komt verantwoordelijkheid. Via de verantwoordelijkheid van het publiek bij Swan Lake willen de makers uitzoeken hoe we verder kunnen gaan na een crisis. The black swan is een economische term voor een gebeurtenis die niet te voorspellen valt, maar die desalniettemin grote invloed heeft op een systeem. Hoe gaan we verder nu die zwarte zwaan in de vorm van de corona- en de klimaatcrises het sprookje van ons democratisch en liberaal consumentenparadijs heeft opgeblazen? Beginnen we samen een nieuwe verhaal?
In English
What do you get when you unleash the idiosyncratic, international dance group Club Guy & Roni on the classic ballet known in the Netherlands as Het Zwanenmeer? You get Swan Lake: a remix of the classic work, in the form of an event running in parallel online and offline from three locations in the theatre. A performance about our desire to escape into a perfect fairy-tale world and the danger of losing touch with reality.
The live audience at the venue walks from scene to scene and is forced to make choices along the way that determine how the performance proceeds. At the same time, viewers participating in Swan Lake the gameonline will also determine how the fairy tale ends.
Everyone has a say, and with this influence comes responsibility. By spotlighting the Swan Lake audience’s responsibility, the creators of the piece aim to explore how we might proceed following a crisis. The term black swan is used to denote an economic phenomenon that was impossible to predict but nevertheless has a huge effect on the system. How should we proceed now that the combined black swan of Covid-19 and the climate crisis has upended our fairy-tale democratic, liberal consumer’s paradise? Will we start a new story together?
Recensies
“Wat een voorrecht is het om van een paar meter de eerst angstige witte, dan alles overheersende zwarte zwaan mee te maken, gedanst door de imposante Harold Luya.” - ★★★★ Dagblad van het Noorden
“Iedere performance is bijzonder eigen.” - ★★★ De Volkskrant
“Guy Weizman en Roni Haver zijn het rock-‘n-rollgeluid in de Nederlandse danswereld.” ★★★ NRC
“De meeste indruk maakt Harold Luya, die in de grote zaal onder begeleiding van drie percussionisten van Slagwerk Den Haag, een solo danst.” - Theaterkrant
Credits
Choreografie: Roni Haver and Guy Weizman in collaboration with the performers | Cast: Adam Peterson, Angela Herenda, Camilo Chapela, Enrique Monfort, Felix Feenstra, Harold Luya, Igor Podsiadly, Jesula Visser, Jochem Braat, Jonathan Bonny, Niels Meliefste, Rosie Reith, Sanne den Hartogh, Tatiana Matveeva, Sam Corver, Sofiko Nachkebiya, William English and Zaneta Kesik | Kostuumontwerp: MAISON the FAUX | Decorontwerp: Ascon de Nijs | Licht- en video-ontwerp: Maarten van Rossem | Online art design: Martijn Halie | text: Rik van den Bos | music: Kordz (Alexandre Kordzaia), Tchaikovsky, Camille Saint-Saëns