vr 30 okt - za 31 okt
NO DUTCH REQUIRED

Oom Wanja

Noord Nederlands Toneel
vr 30 okt 2020
-
za 31 okt 2020

English text below

Oom Wanja is het Nederlandse langverwachte grote zaaldebuut van Liliane Brakema, die zich vanaf seizoen 2020-2021 bij het Noord Nederlands Toneel als associated artist aansluit. Brakema’s versie van Oom Wanja speelt zich af in een wereld in een crisis, in een tijd waarin het huidige economische en sociale systeem in duigen is gevallen. Terwijl buiten het theater de wereld zich probeert her uit te vinden, probeert een groep acteurs tegen de klippen op Oom Wanja op te voeren om te verdwalen in een oud verhaal dat misschien niet meer helemaal past op deze tijd. 

Het verhaal 
Wanja is er klaar mee. De hoofdpersoon van Anton Tsjechovs toneelstuk Oom Wanja heeft zich tientallen jaren uit de naad gewerkt voor zijn zwager, een arrogante hoogleraar. Omdat ze dachten dat het belangrijk was wat de beste man deed, bestierden Wanja en zijn nichtje Sonja het landgoed, zodat hij zich met kunstbeschouwing kon bezighouden. Maar de professor bleek een mislukkeling en zijn elitaire projecten niet bestaand. Wanja heeft zijn leven gegeven voor een zeepbel. En dus komt hij in opstand. 

De voorstelling is Nederlands gesproken en heeft Engelse boventitels

Over Liliane Brakema
Liliane Brakema studeerde in 2015 af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam met de voorstellingen Gif en De Wilde Eend. Deze laatste voorstelling werd voor het Nederlands Theater Festival (TF) geselecteerd (enige afstudeervoorstelling ooit) als een van de tien beste voorstellingen van dat seizoen. Ook ontving zij hiervoor de Andre Veltkampprijs van de Theaterschool in Amsterdam. Brakema regisseerde bij Theater Freiburg in Duitsland, bij NTGent en bij Schauspielhaus Bochum maakte zij onlangs Leonce en Lena.
 
Typerend aan de stijl van Brakema is dat zij vertrekt vanuit tekst maar die combineert met een zeer fysieke speelstijl. De spanning die zo ontstaat geeft haar voorstellingen emotie en betekenis.

Tsjechov
Tsjechov staat bekend als schrijver van personages die bang zijn om te handelen, waardoor de wereld hen inhaalt. De drie zusjes in Drie zusters, Wanja, het titelpersonage van Ivanov, allemaal zouden ze een ander leven willen, maar ze komen er niet aan toe dat te realiseren. Die individuele en persoonlijke drama’s zijn in de 21e eeuw een maatschappelijk drama geworden: we weten dat we ons leven ingrijpend moeten veranderen willen we de aarde en de samenleving leefbaar houden. Maar de vraag is of we niet pas de urgentie zien om in te grijpen als het eigenlijk al te laat is.

In English

Uncle Vanya is the long-awaited debut on a major Dutch stage of director Liliane Brakema, who has joined the Noord Nederlands Toneel as associated artist starting from the 2020-2021 season. Brakema’s Uncle Vanya is set in a world in crisis, at a time when the current economic and social system has collapsed. While outside the theatre the world is trying to reinvent itself, a group of actors frantically attempt to stage a performance of Uncle Vanya, only to get lost in an old story that is perhaps no longer relevant for our contemporary age. 

This play is in Dutch and has surtitles in English. 

The story
Vanya has had enough. The main character in Anton Chekhov’s Uncle Vanya has toiled for decades for his brother-in-law, an arrogant professor. Because Vanya and his niece Sonya always thought the famous professor’s work was important, they managed his country estate for him, enabling him to occupy himself with studying art. But it turns out the professor was a failure and his projects were fictitious. Vanya has spent his life working for an illusion. And so he rebels.

Liliane Brakema
Liliane Brakema graduated in 2015 from the Theatre Directing study programme at the Amsterdam Academy for Theatre and Dance, with her productions Gif (Poison) and De Wilde Eend (The Wild Duck). The latter performance was selected for the Nederlands Theater Festival (TF) (the only graduation project ever to be selected) as one of the ten best plays of the season. The work also earned her the Andre Veltkamp Prize, awarded by the Amsterdam Academy for Theatre and Dance. Brakema has previously directed at Theater Freiburg in Germany, at NTGent and she also recently directed Leonce and Lena at Schauspielhaus Bochum.
 
Brakema’s style is characterised by the way she bases herself on the text while combining it with an intensely physical approach to acting. The tension she creates this way, infuses her productions with emotion and meaning

Chekhov 
Chekhov is renowned for writing characters who are afraid to act, which allows life to catch up with them. The three sisters in Three Sisters, Vanya, the eponymous Ivanov – all these characters would prefer to live different lives, but none of them manage to accomplish this. In the 21st century, these individual and personal dramas have become a social drama: we know we must drastically adapt our lives if we want our planet and society to remain liveable. But will we only realise the urgency and intervene when it’s too late?

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet je toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Recensies

"Oom Wanja, Brakema’s grote zaaldebuut, is een verrukkelijk schouwspel. Ze bewijst zich, na onder meer De Wilde Eend, wederom als een van de grootste regie talenten." - ★★★★ Trouw 

"Deze waardevolle Oom Wanja biedt perspectieven en interpretaties die ik niet eerder zag: niet zozeer de verbittering van Wanjaals wel een diepgaande bekommernis met het leven op aarde. Deze Wanja balanceert delicaat op de grens van zelfzuchtigheid en empathie. Hoe mooi en betekenisvol dat is, tonen Brakema en haar spelers." - Theaterkrant

"Een klimaatmanifest verpakt in ontregelend acteerwerk en een schitterend toneelbeeld." ●●●● NRC 

Credits

Regie Liliane  Brakema  
Tekst Anton  Tjechov 
Met: Bram van der Heijden, Joost Bolt, Bien De Moor, Anna Raadsveld, Greet Verstraete, Ali Ben Horsting, Martijn Nieuwerf, Simone Peters, Thijs van Vuure (muziek)

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen