di 14 apr - 20:15 - 23:00
Poëzie, muziek en beeld bij de Leedvermaak trilogie

Dichter bij Leedvermaak

Het Nationale Theater
14 apr 2020
20:15 - 23:00
  • 14 apr 2020
    20:15 - 23:00
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal
    geannuleerd

Een unieke, interdisciplinaire avond met de beste dichters van dit moment, muziek en videoprojecties in het decor van de Leedvermaak trilogie in de Koninklijke Schouwburg.

Zes dichters, twee muzikanten en een acteur. Samen brengen zij een uniek en eenmalig programma in het decor van de Leedvermaak trilogie. De avond valt uiteen in drie delen en wordt omlijst met muziek en videoprojecties. Samen met de dichters leg je een reis af van het duister naar de dageraad. Met optredens van onder andere Joost Baars, Demi Baltus, Anneke Brassinga, Radna Fabias, Marjolijn van Heemstra, Asha Karami, Jaap Spijkers, Spinvis en Saman Amini.

Bezoek ook de theatertrilogie Leedvermaak

Deze avond sluit prachtig aan bij een bezoek aan de Leedvermaak trilogie; het drieluik van Judith Herzberg dat Het Nationale Theater en muziekensemble Asko|Schönberg gezamenlijk presenteren in een avondvullend programma mét eten. De voorstelling is van 8 t/m 18 april en van 7 t/m 16 mei 2020 te zien in Den Haag.

Over de gasten van Dichter bij Leedvermaak

Demi Baltus

Demi Baltus (1998) verwoordt eerlijk en oprecht wat wordt gedacht, maar niet gezegd. Ze droeg voor op o.a. Onbederf’lijk Vers en het Wintertuinfestival, behaalde de top 100 van de Turing gedichtenwedstrijd en leerde slammen van de groten. In 2017 verscheen haar eerste bundeltje genaamd Uitgedokterd. Demi studeert Creative Writing aan de kunstacademie in Arnhem. (Bron: Poëziebus) Naar aanleiding van een filmpje dat 3FM met Demi maakte, besloot de omroep meer aandacht te besteden aan Spoken Word/ woordkunst. Zie hier voor meer informatie.

Joost Baars

Joost Baars (1975) is dichter, essayist, redacteur en al twintig jaar boekverkoper. In 2017 bracht hij zijn langverwachte debuut Binnenplaats uit, dat hem een nominatie voor de C. Buddingh'-prijs opleverde en waarvoor hij de VSB-Poëzieprijs kreeg toegekend. De VSB-jury prees de taal van Joost Baars als ‘een eigenaardige, meeslepende muziek’ en omschreef zijn gedichten als ‘intens en prachtig, niet minder dan theologische meditaties, zoektochten of misschien wel openbaringen.’ Binnenplaats is ‘een hallucinante, mystieke bundel’, ‘een boek dat over vele jaren nog gelezen gaat worden, en waarvan de gelukkige bezitters het steeds weer opnieuw uit de kast zullen pakken.’ Joost Baars treedt regelmatig op, onder andere bij: Read My World Festival (Amsterdam), Dichters in de Prinsentuin (Groningen), Winternachten (Den Haag), Poetry International Festival (Rotterdam), Passa Porta (Brussel) en Het Tuinfeest (Deventer).

Anneke Brassinga

Anneke Brassinga (1948) is de taalmagiër van de Nederlandse poëzie. Misschien hangt dat speciale taalgevoel van haar wel samen met haar praktijk als vertaalster (van o.a. Nabokov), feit is in elk geval dat in haar werk woorden en uitdrukkingen staan die je nergens anders aantreft. Anneke Brassinga ontving de afgelopen decennia de Herman Gorterprijs, de Paul Snoekprijs, de Ida Gerhardtprijs en de VSB Poëzieprijs. Voor haar gehele oeuvre kreeg ze zowel de Constantijn Huygensprijs (2008) als de P.C. Hooft-prijs (2015) toegekend. ‘Wie de gedichten van Brassinga leest, stapt binnen in een geestverruimend heelal van taal.’ alsdus het juryrapport van de P.C. Hooftprijs. (Bron: typering van Brassinga door dichter en criticus Rob Schouten voor Poetry International)

Radna Fabias

Radna Fabias (1983) maakte met haar debuutbundel Habitus op overdonderende wijze haar entree in de Nederlandse poëzie. De bundel werd uitsluitend lovend besproken en bekroond met zowel de C. Buddingh’-prijs, de Awater Poëzieprijs en de Poëziedebuutprijs aan Zee  als de Grote Poëzieprijs (voorheen de VSB-Poëzieprijs) en de Herman de Konickprijs. Niet eerder werd een debuutbundel met zoveel prijzen bekroond. De jury van de Grote Poëzieprijs prees Fabias om de ‘volslagen oorspronkelijkheid van de cadans van haar taal.’ Fabias werd geboren op Curaçao en studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Het Caribische eiland waar ze geboren en getogen is, en het Nederland waar zij nu woont spelen beide een centrale rol in Habitus. In de bundel klinkt een beschouwende en tegelijkertijd subversieve stem die kritisch en met lef thema’s als herkomst, identiteit en lichamelijkheid onderzoekt. Soms zijn de gedichten helder en precies, maar regelmatig ook experimenteel en conceptueel. (Bron: Poetry International)

Marjolijn van Heemstra

Marjolijn van Heemstra (1981) is schrijver, theatermaker, activist, onderzoeker en Correspondent Ruimtevaart. In 2010 debuteerde zij als dichteres met de bundel Als Mozes had doorgevraagd die zowel in boekvorm als op Youtube verscheen. ‘Een debuut dat je onmiddellijk laat vergeten een debuut in handen te hebben,’ schreef de Volkskrant. Van Heemstra kreeg voor Als Mozes had doorgevraagd de Jo Peters Poëzieprijs 2012 toegekend. In 2014 verscheen haar tweede bundel Meer hoef dan voet, daarnaast publiceerde zij twee romans en een verzameling columns. In de theatervoorstellingen van Marjolijn van Heemstra komen poëzie, journalistiek en activisme samen. Het zijn toegankelijke vertellingen waarin werkelijke levens worden vervlochten met theatrale verbeelding en gewone mensen acteur worden in hun eigen verhaal.

Asha Karami

Asha Karami leerde in haar eerste zeven levensjaren vier talen; geen van alle beschouwt ze als haar moedertaal. Ze veranderde reeds drie keer van naam en ook haar geboortedatum is een complex verhaal. Haar poëzie is verkennend, open, intuïtief, zoekend, onderzoekend. Asha Karami volgde de opleiding poëzie aan de Schrijversvakschool. Ze werkt, naast haar schrijven, als jeugdarts, yogadocent en ringarts bij vechtsportgala's. Karami publiceerde gedichten in veel verschillende tijdschriften, van De Revisor tot de Poeziekrant, en was in 2018 tweede bij het NK Poetryslam. In 2019 debuteerde ze met de bundel Godface. Asha Karami trad op tijdens onder meer Winternachten (Den Haag), Crossing Border Festival (Den Haag) en op de Nacht van de Poëzie (Utrecht).

Spinvis en Saartje Van Camp

Velen zullen Erik de Jong (1961) kennen onder de naam ‘Spinvis’. Het is de naam waaronder hij zijn werk als componist en muzikant presenteert en overigens ook de titel van zijn eerste album, dat in 2002 verscheen. De Jong typeerde zijn werk destijds als ‘singer-sample-songwritermuziek’: alle nummers waren door hem zelf geschreven, gespeeld, geknipt en geplakt. Toen hij eind 2002 gevraagd werd op te treden op het Crossing Border Festival, stelde hij voor de gelegenheid een zevenkoppige band samen met veelal oudere, ervaren muzikanten die niet uit de popmuziek kwamen. Sindsdien is Spinvis blijven optreden, soms bijgestaan door een enkele dichter, soms door een heel orkest, nu eens op een groot muziekfestival, dan weer in een intiem theater.

Spinvis heeft naast zeven albums (waaronder Nieuwegein aan Zee; Dagen van gras, dagen van stro, en Tot ziens, Justine Keller) meerdere theater- en dansvoorstellingen en een opera geschreven en daar zelf in meegespeeld. Ook is hij muziek blijven componeren (dit deed hij al voor zijn debuut) voor televisie en film. Zijn muziek heeft een volstrekt eigen karakter en wordt vaak als ‘poëtisch’ bestempeld.

Saartje Van Camp (1974) treedt sinds 2005 met Spinvis op en heeft ook meerdere voorstellingen en theaterconcerten samen met hem geschreven. Op dit moment toeren zij samen langs Nederlandse theaterzalen met de reprise van In werkelijkheid (te zien tot en met vrijdag 10 april, klik hier voor meer informatie).

Saartje studeerde cello aan de conservatoria van Leuven, Zwolle en Antwerpen, was aanvoerder van de cellisten in het Ricciotti Ensemble. Ze speelt vaak in muziektheaterproducties en werkte onder andere met Orkater, het Rosa Ensemble en het Belgische dansgezelschap Les Ballets C de la B. Ook trad ze op met dichters als Simon Vinkenoog en Ingmar Heytze. Saartje speelt in theaters en op festivals ook haar eigen muziekvoorstelling 'Walla Kristalla'. Haar CD 'Walla Kristalla, Liedjes van overal' is verschenen bij Excelsior Recordings. Meer informatie is hier te vinden.

Saman Amini

Saman Amini maakt sinds 2016 onderdeel uit van Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. Hij is op 19 mei 1989 geboren in de Iraanse hoofdstad Teheran. Amini komt op 11-jarige leeftijd naar Nederland. Als tiener komt hij via Stichting De Vrolijkheid met theater in aanraking door Theatergroep DOX. Hij blijkt een groot talent te zijn en wordt aangenomen op de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht, waar hij in 2014 zijn diploma haalt.

Bij het Nationale Toneel speelde Saman eerder in Shopping and fucking (2012). Daarna speelde hij o.a in de succesvolle theatervoorstellingen Nobody Home (2014//2015) in de regie van Daria Bukvic in Jihad(2015/2016). Dit was in samenwerking met de toneelacademie Maastricht. Amini speelde in televisieseries zoals Van god los, Bluf en De Fractie en speelde de hoofdrol in de film Sacred Defense, die in 2014 in Los Angeles werd gekroond tot beste studentenfilm ter wereld. Daarnaast is hij succesvol als zanger.

Onder de nieuwe vleugels van het Nationale Theater was Saman vorig seizoen onder andere te zien als ‘De beer’ in de bekroonde marathonvoorstelling The Nation (2017) onder regie van Eric de Vroedt.

Onder de vleugels van zijn eigen stichting genaamd Black Sheep Can Fly, produceerde Amini de voorstellingen Samenloop van omstandigheden (2016) en A Seat at the Table (Oerol 2017). Komend seizoen is hij weer te zien met zijn voorstelling A Seat at the Table, dit keer een co-productie met Het Nationale Theater.

Jaap Spijkers 

Jaap Spijkers was vaste regisseur bij Het Toneel Speelt. Hier regisseerde hij onder meer Ghetto (2009), Gijsbrecht van Aemstel (2012) en King Lear (2012). Bij het Nationale Toneel, nu Het Nationale Theater, speelde hij onder meer in Midzomernachtdroom (2016-2017), IJS en VIS (2016), De zender (2015), De revisor (2015), Polleke (2015), Elektra (2014), De ideale man (2013), De storm (2014), Drie Zusters (2012), De Prooi (2012), Faust I en II (2011), Pier Paolo Pasolini (2010), The Power of Yes (2010), Lange Dagreis naar de Nacht (2008) en Phèdre (2005). Hij regisseerde bij het Nationale Toneel Land zonder woorden (2011) en Dat Smoel (2010). Jaap Spijkers speelde eerder ook in de musical De Soldaat van Oranje als Van 't Sant, de adjudant van koningin Wilhelmina. Onder de vleugels van Het Nationale Theater regisseerde Jaap afgelopen seizoen De Laatste Getuigen in de Koninklijke Schouwburg en was hij te zien in de zomerproductie Ondine onder regie van Jeroen de Man.

75 jaar vrijheid

Het Nationale Theater viert in 2020 dat we in Nederland al 75 jaar in vrijheid leven. We doen dit met voorstellingen over de sporen die een oorlog achterlaat in je persoonlijke leven, maar ook met gesprekken over hoe kwetsbaar vrijheid is. Deze voorstelling is ook onderdeel van ons programma-aanbod 75 jaar vrijheid.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen