vr 21 feb - 20:15 - 21:25

Her(e)

NTGent | Dalilla Hermans
21 feb
20:15 - 21:25
  • vr 21 feb
    20:15 - 21:25
    Nederlandse première
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 2

English text below

Auteur, columnist en moeder Dalilla Hermans maakt haar debuut als theaterauteur. Gebaseerd op lange gesprekken met zwarte artiesten, actrices en activistes, schrijft ze een tekst over hun leven in België. Over uitdagingen en hoop, werk en theater, familie en sisterhood. Een politieke en intieme avond.

Een performance over identiteit en solidariteit, over biologische familie en de familie die je kiest.

Wanneer iemand haar leven met je deelt, wanneer je probeert te weten te komen hoe iemand de persoon is geworden die zij is, krijg je vaak een reeks ‘eerste keren’. Eerste liefde, eerste job, eerste kennismaking met de dood. Raakt de eerste keer je het hardst? Zijn dat universele verhalen of is het net erg persoonlijk?

Schrijver Dalilla Hermans is getraind in eerste keren: in 2014 werd ze bekend met een open brief over racisme. Sindsdien publiceerde ze haar eerste roman (Brief aan Cooper en de wereld), haar eerste kinderboek (Brown Girl Magic) en haar eerste thriller (Black-out). Nu schrijft deze moeder, auteur en columnist haar eerste theaterstuk. Het is een experiment: ze brengt twintig sisters samen, zwarte vrouwelijke artiesten, actrices, activistes in Villa Hellebosch, waar De Standaard, de krant waarvoor Dalilla schrijft, haar beruchte zomerinterviews organiseert. Ze ontmoeten elkaar, praten er over de wereld en over hun eerste en laatste ervaringen. Dit wordt allemaal opgenomen en vormt de basis voor her(e), het stuk dat Hermans samen met Abigail Abraham maakt.

Hermans werd geboren in Rwanda en geadopteerd door een wit gezin, Abraham groeide op in een Caraïbisch-Belgisch gezin. Wat betekent het, hier te zijn, vrouw te zijn? Ze kunnen het hebben over het stijlen van hun haar, over samenzijn met een witte partner, over een creatieve job uitoefenen op een klein eiland van kleur binnen een witte wereld. Ze kunnen het hebben over de moeilijkheid die ervaring te vertalen naar een wit publiek. Of ze kunnen het hier allemaal niet over hebben. Verwacht je aan een pijnlijke of grappige avond, intiem of politiek, en waarschijnlijk dat allemaal.

Nederlands gesproken, Engelse boventiteling. 


In English

A performance about identity and solidarity, about biological families and families of choice.

When telling their life, when trying to find out how they became who they are, most people tell a series of ‘first times’. First love, first job, first encounter with death. “The first cut is the deepest.” Universal stories, or very individual ones?

Writer Dalilla Hermans is trained in “first times”: in 2014, she became famous with an open letter about racism. Since then she has published her first novel (Letter to Cooper and the World), her first children’s book (Brown Girl Magic) and her first thriller (Black-out). Now this mother, author, and columnist is writing a theatre performance for the first time. It's an experiment: she gathers twenty sisters, black female artists, actresses, activists (in Villa Hellebosch, the place where the paper she writes for, de Standaard, organises its infamous summer interviews). They meet, they talk: about the world and more, about their first and their last experiences of ... All this will be recorded and used by Dalilla Hermans and actress Abigail Abraham as the basis of her(e).

Hermans was born in Rwanda and adopted into a white family, Abraham grew up in a Caribbean-Belgian family. What does it mean, being “here”, and being female? They might talk about straightening their curls, about white partners, or about being creative in white spaces as little islands of black. They might talk about how difficult it is to translate those experiences to a (white) audience. Or they might not talk about any of these things. Expect it to be painful or funny, intimate or political, probably all of it.

Dutch spoken, English surtitles. 

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet je toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Credits

Tekst Dililla Hermans
Met Abigail Abraham

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen