wo 18 mrt - 20:15

Move (On)

Kloppend Hert | tg STAN | Moussem
18 mrt
20:15
  • wo 18 mrt
    20:15
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 1

English text below.

Negen makers met totaal verschillende achtergronden legden elkaar teksten voor die zij belangrijk vonden. Rond de werktafel - waarop wekenlang gedichten, romans en theaterstukken opgestapelden - bouwden ze een gemeenschappelijk verhaal op met behulp van woorden, maar ook van hun lichaam. Het doel: het gezamenlijk zoeken naar antwoorden op vragen die voor hen noodzakelijk zijn. Maar het begint bij het begin, een open speelveld en gesprek. Waar zullen we het over hebben?

De basisstructuur van het stuk bestaat uit dialogen, vooral ontleend aan het werk van de Engelse toneelauteur Dennis Kelly. Als een dof gegrom dat het gevoel van onbehagen in de huidige maatschappij uitdrukt, met haperende communicatie, eenzame dromen en plotse uitbarstingen van geweld tegenover de ander die men niet kent. Deze levendige en vaak chaotische dialogen, zowel tragisch als banaal, drukken de existentiële en morele onzekerheid van onze medeburgers uit.

Boven deze door angst getekende dialogen zullen zich stemmen verheffen, bezield door de wens zich te verzetten. Het gaat onder meer om brieven van twee jonge inwoners van Caïro uit de roman I ran to the Nile van de Egyptische schrijver Alaa El Aswani. Ze spreken over alledaagse corruptie, over het economische, sociale en religieuze keurslijf waarin de personages gevangen zitten en de vurige wens zich eruit te bevrijden vooraleer ze moeten zwichten voor de nederlaag of de ballingschap. Naast hun stemmen zullen er andere weerklinken, afkomstig uit de gedichten van de Palestijn Mahmoud Darwish of de teksten van de Syrische toneelschrijver Saadallah Wannous, opwellingen van wilde hoop de wereld radicaal te veranderen en tegelijkertijd uitingen van de gezamenlijke onmacht om dat doel te bereiken.

Opdat de spelers zich zo vrij mogelijk kunnen uitdrukken, bevat Move (on) choreografieën waarin de lichamen zich verbinden met de teksten. Ze speuren naar de overeenstemming tussen de innerlijke leefwerelden en hun uiterlijke uitdrukking, het wrijvingspunt tussen het individu en de groep.

Nederlands, Engels, Frans, Noord-Afrikaans Arabisch, Midden-Oosters Arabisch, Braziliaans en Russisch gesproken. Met boventitels in het Nederlands en Engels.

English text Move (on)

Move (on) takes as its starting point a meeting of a group of actors and performers who are collectively looking for answers to questions they regard as critical to their various artistic practices. But it begins at the beginning, an open playing field and a conversation. What will we talk about? That’s the question. In Move (on) you’ll see if there’s an answer to that question. Or maybe the question itself is the answer...

Btissame Bourrich, Evgenia Brendes, Jolente De Keersmaeker, Olga Mouak, Atta Nasser, Haider Al Timimi, Youness Khoukhou, Frank Vercruyssen and Gustavo Vieira share the stage in this new production.

To reinforce the basic content of the play, STAN is collaborating with Moussem (Nomadic Arts Centre) and theatre company Kloppend Hert. Sharing as it does STAN’s love of Arabic literature, Moussem will act as a sounding board and provide the collective with a wide range of contemporary and classical texts from the MENA region (Middle East and North Africa). Kloppend Hert, in which choreographer, director, dancer and actor Haider Al Timimi is a pivotal figure, is also an important partner in this creation. Kloppend Hert strives for cultural hybridity, for a cross-border space where various influences can merge to form a single entity.

This play is Dutch, English, French, North African Arabic, Middle Eastern Arabic, Brazilian and Russian spoken. There are Surtitles in Dutch and English.

Credits

van en met Btissame Bourrich, Evgenia Brendes, Jolente De Keersmaeker, Olga Mouak, Atta Nasser, Haider Al Timimi, Youness Khoukhou, Frank Vercruyssen en Gustavo Vieira
kostuums Sietske Van Aerde
lichtontwerp Stef Stessel
productie tg STAN
coproductie Kloppend Hert, Moussem, Toneelhuis, Vooruit
met medewerking van Laurence D'Hondt

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie