La voix humaine

Internationaal Theater Amsterdam
11 dec
-
12 dec
  • wo 11 dec
    20:15 - 21:25
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal
  • do 12 dec
    20:15 - 21:25
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal

Een vrouw belt voor de laatste keer met haar ex-geliefde. Hij verbrak hun relatie enkele dagen eerder. De vrouw probeert vergeefs de lijn open te houden: eerst nog optimistisch en vanuit ontkenning, later wanhopiger en zelfdestructief. Langzaamaan ontstaat het beeld van hun voorbije relatie en het besef dat de minnaar voorgoed heeft gekozen voor een ander.

La voix humaine is dé theaterhit van Internationaal Theater Amsterdam en wordt gespeeld in New York, Sydney, Toronto en Hong Kong en is inmiddels door meer dan veertigduizend mensen bezocht. In Halina Reijn vond regisseur Ivo van Hove de uitgelezen actrice om de complexe gevoelswereld van de vrouw tot leven te wekken.

Met La voix humaine (1927) schreef de Franse dichter en cineast Jean Cocteau een indringende afscheidsmonoloog waarin de telefoon fungeert als een genadeloos instrument. Elke zin kan de laatste zijn, elke pauze noodlottig. De waarheid van de ander is niet te achterhalen. Het publiek wordt uitgenodigd de replieken van de afwezige minnaar af te lezen aan de reacties van die ene actrice op het toneel.

Meer dan een liefdesverhaal

Voor Ivo van Hove is er in de tekst meer aan de hand dan de anekdotische breuk tussen twee geliefden. La voix humaine is een existentieel drama over verlies en eenzaamheid en het pijnlijke besef dat je vaak je meest intieme partner niet of nauwelijks kent. De tekst onthult de valkuilen van verwachting en projectie die ontstaan in relaties en de harde waarheid die de sluier van verliefdheid soms aan flarden scheurt. De vrouw komt langzaamaan tot het besef dat ze de zin van haar leven volledig heeft opgehangen aan de ander en nu voor het eerst overgeleverd is aan zichzelf.

La voix humaine is een tekst over de dreigende leegte en een verlangen naar ontroostbaarheid. Uitgangspunt voor de enscenering was de menselijke stem. Alle manieren van praten worden erin onderzocht: van gesprek over ingebeelde dialoog tot monologue intérieur, van verstild tot geëxalteerd, van gesmoord achter glas tot opgelost in het stadsrumoer.

In Halina Reijn vond regisseur Ivo van Hove de uitgelezen actrice om de complexe gevoelswereld van de vrouw tot leven te wekken. Halina Reijn treedt in de voetsporen van illustere voorgangers: Simone Signoret, Ingrid Bergman, Liv Ullmann en vele anderen. De uitdaging maakte haar doodsbang en nieuwsgierig tegelijk, zegt ze. "Het is een vreemd gevoel om langer dan een uur te praten tegen iemand die er niet is, maar met behulp van Ivo kwam de man aan de andere kant van de lijn tot leven en klinkt hij, zodra ik de telefoon opneem, vanaf het begin van de voorstelling helder in mijn hoofd."

Onderdeel van:
Combinatieserie Spui/KS

Recensies

De Volkskrant ★★★★
"Ingehouden Halina Reijn in mooie, droevige monoloog."

Knack

"Halina Reijn speelt de pannen van het dak"

NRC ★★★★★

"Halina Reijn koppelt in haar rijke, indringende spel de stadia die de vrouw doormaakt, aan evenzoveel spelregisters die iedere keer weer verrassen."

Theaterjournaal

"Anderhalf uur staat ze daar alleen op het podium en ze weet hiervan ieder moment te boeien. Wat een geweldig natuurlijke mimiek heeft deze vrouw."

Credits

regie Ivo van Hove
tekst Jean Cocteau
met Halina Reijn

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie