What we leave behind

Theater Utrecht
19 nov
20:15
  • di 19 nov
    20:15 - 21:45
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 1

English text below.

Om de toekomst te zien, moeten we achteromkijken. What we leave behind is als een timelapse, een filmisch portret van de tijd. “Pieters liet zich inspireren door iconische beelden, zoals het schilderij Het vlot van de Medusa van Théodore Géricault. In een fascinerende choreografie wordt dit werk geïmiteerd, maar de performers zijn constant in beweging. Het is een hypnotiserend schouwspel.” NRC

Theater Utrecht presenteert de nieuwe performance van theatermaker Davy Pieters: What we leave behind. Grote veranderingen hebben vaak diepe wortels in het verleden. Vaak zien we veel later pas het effect van onze daden. Om de toekomst te zien, moeten we achteromkijken. What we leave behind is als een timelapse, een filmisch portret van tijd. Wat leeft voort, wat gaat er verloren? Wat laten we achter en wat nemen we mee?

In deze beeldende en fysieke voorstelling met 16 mimetalenten en performers laat Davy Pieters ons inzoomen en uitzoomen op de lange keten van grote gebeurtenissen en kleinste handelingen. Een keten die zich generaties lang kan voortzetten en ons perspectief op de wereld bepaalt. Christiaan Verbeek componeert de muziek: een filmische mix van akoestische klanken en analoge synth.

Beeldende en fysieke voorstellingen

Davy Pieters (1988) volgde de regieopleiding aan de Toneelacademie Maastricht. De afgelopen jaren ontwikkelde ze een eigenzinnige en herkenbare stijl. In haar werk onderzoekt ze hoe de mens wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen en de (beeld)cultuur waarin we leven. Dit vertaalt zij naar fysieke, filmische en beeldende performances waarin zij speelt met verschillende media en genres als televisie, film, beeldende kunst, games, science fiction.

Over Davy Pieters

Na haar lovend ontvangen apocalyptische locatievoorstelling Re-enactment of the Now in 2016 bij Theater Utrecht, maakte Davy Pieters bij Theater Rotterdam de voorstellingen The Unpleasant Surprise (2017) en How to Build a Universe (2018). Bij Frascati Producties maakte zij o.a. de ‘reconstructie van een moord’ How did I die (2014) (Young Directors Audience Award in Braunschweig) en de duizelingwekkende monoloog The Truth About Kate (2014) (Officiële Juryselectie Nederlands Theaterfestival 2014 en nominatie BNG Nieuwe Theatermakersprijs). Afgelopen zomer werden twee van haar voorstellingen, How did I die en The Unpleasant Surprise, geselecteerd voor de Biënnale van Venetië. Met Nastaran Razawi Khorasani richtte ze het performance collectief KOBE op waarmee ze spectaculaire, theatrale performances ontwikkelt voor de meest uiteenlopende scenes.

Deze voorstelling is tekstloos en dus verstaandbaar voor iedereen.

English text

Theater Utrecht presents the latest performance by theatre maker Davy Pieters: What we leave behind. Major changes are often deeply rooted in the past. We won’t see the effect of our deeds until much later. To see into the future, we have to look to the past. What we leave behind is like a time lapse, a cinematic portrait of time. What lives on, what is lost? What do we leave behind and what do we bring along?

In this visually strong physical show, featuring 16 talented Mime players and performers, Davy Pieters allows us to zoom in and zoom out on the endless chain of big events and minute actions. A chain that continues across the generations and that defines our perspective on the world. Christiaan Verbeek composes the score: a cinematic mix of acoustic sounds and analogue synth.

Visually strong, physical shows

Davy Pieters (1988) completed the Theatre Director course at the Maastricht Institute of Performing Arts. Over the past few years she has developed a uniquely personal style that is instantly recognisable. Her work explores how humans are influenced by technological developments and the (visual) culture we live in. Pieters transforms her findings into physical, cinematic, and visually strong performances that are a playful mix of different media and genres such as television, film, visual art, games, and science fiction.

About Davy Pieters

After her critically acclaimed, apocalyptic site-specific show Re-enactment of the Now with Theater Utrecht in 2016, Davy Pieters joined Theater Rotterdam to create the shows The Unpleasant Surprise (2017) and How to Build a Universe (2018). With Frascati Producties she made the ‘murder reconstruction’ How did I die (2014) (Young Directors Audience Award in Braunschweig) as well as the dizzying monologue The Truth About Kate (2014) (Official Jury Selection Nederlands Theaterfestival 2014 and nominated for the BNG Nieuwe Theatermakers Prize). Last summer, two of her shows, How did I die and The Unpleasant Surprise, were selected for the Venice Biennale. With Nastaran Razawi Khorasani she founded the performance collective KOBE, which develops spectacular, theatrical performances for widely differing scenes.

This show is textless and therefore suitable for speakers of all languages.

Onderdeel van:
Serie 4
BIS aanbod

Recensies

★★★★ NRC

"Pieters liet zich inspireren door iconische beelden, zoals het schilderij Het vlot van de Medusavan Théodore Géricault. In een fascinerende choreografie wordt dit werk geïmiteerd, maar de performers zijn constant in beweging. Steeds wijst een volgende verloren in de verte, steeds liggen andere lichamen bezaaid over de vloer. Het is een hypnotiserend schouwspel."

Credits

Concept en regie Davy Pieters
Met Kim Amankwaa, Gerindo Kartadinata, Tashi Iwaoka, Erwin Boschmans, Sanne Bokkers, Ruth Borg, Moriah Dekker, Nick Deroo, Charlotte Gillain, Aleksej Ovsiannikov, Josefine Rahn, Tom de Ronde e.a

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie