Interactieve lezing

UR

Urland
di 20
maart
  • di 20 mrt
    20:15
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 2

Urland wilde een Dictatuur van de Performance installeren met het Gilgamesj Epos als grondbeginsel, het epos als de blauwdruk van een nieuwe beweging, maar kwam erachter dat het land (het land van Ur) waar dit oudste heldendicht zich afspeelt precies in IS-gebied ligt. Ze kiezen Ur, radicaliteit, ritueel, en keren terug naar het nulpunt. Harakiri! Urland heeft een vernieuwende crossmediale aanpak waarbij ze het experiment niet schuwen.

De cast

Beste Toeschouwer,

We wilden het Gilgamesj Epos voor u opvoeren, en toen kwamen we erachter dat het land (het land van Ur) waar dit oudste heldendicht zich afspeelt precies in IS-gebied ligt, en we dachten daar moeten we iets mee doen: dat de bakermat van de beschaving nu in puin ligt en al jaren de frontlinie is van een uitzichtloze oorlog; en zo kwamen we op het idee om iets met de vorm van IS-propaganda te doen, en leek het ons een spannende tegenstelling om ‘het verhaal van de kunst en de kunst van het verhalen’ met dezelfde terroristische woede en nietsontziende agressie op het toneel te zetten als de jihadisten in het Kalifaat de Koran en de anti-Westerse boodschap propageren.

URLAND wilde een Dictatuur van de Performance installeren met het Gilgamesj Epos als grondbeginsel, het epos als de blauwdruk van een nieuwe beweging.. De Terreur van de Kunst… Maar daar STAAN WE DUS WEER VOOR EIGEN PAROCHIE KUNST TE PROPAGEREN! DE MARS DER BESCHAVING! Aaaaaaa! WIJ ZIJN DE BARBAREN, WIJ ZIJN HET CYNISCHE EUROPA, VERLICHTING, CONTRA-VERLICHTING BLABLAbla!
Hoe kom je in godsnaam nog tot een statement??? Artaud help! Waar is onze wreedheid?! We willen UR, we willen radicaliteit, we willen een ritueel, we zullen zeer zeker een Dictatuur van de Performance stichten, een die ook met onszelf afrekent.

Terug naar het nulpunt. Harakiri!

Credits

concept en spel Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander
de Jong, Jimi Zoet

coproductie Theater Rotterdam