di 20
maart
  • di 20 mrt
    20:15 - 21:45
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 2
    Eindtijd 21:45
    €14.00
    Geweest

Urland wilde een Dictatuur van de Performance installeren met het Gilgamesj Epos als grondbeginsel, het epos als de blauwdruk van een nieuwe beweging, maar kwam erachter dat het land (het land van Ur) waar dit oudste heldendicht zich afspeelt precies in IS-gebied ligt. Ze kiezen Ur, radicaliteit, ritueel, en keren terug naar het nulpunt. Harakiri! Urland heeft een vernieuwende crossmediale aanpak waarbij ze het experiment niet schuwen.

De cast

Performancecollectief Urland manifesteerde zich de afgelopen drie jaar met succes met De Internet Trilogie. Na de vraag: wat betekent een mens op het toneel in digitale tijden, dringt de volgende vraag zich aan de millennial-theatermaker als vanzelf op: waarom staat de mens op het toneel?

De vier mannen van Urland vieren de aanwezigheid, het spelplezier en ontleden het theater tot de kern. Ze volgen het voorbeeld van de grote toneelvernieuwers Artaud, Brecht en Peter Brook, en doen een poging het medium opnieuw uit te vinden.

Want theater verdient een herwaardering en meer betekenis in Nederland. Waarom heeft het theater geen slagkracht? Wat voegen we toe? Een van de grootste problemen van onze generatie: waarom zou je een statement maken, als het nooit een consequentie heeft? Hoe kom je überhaupt tot een statement, als je gedefinieerd wordt door tegenstrijdigheden? Als je altijd van hypocrisie te betichten bent? Urland zoekt naar de essentie en springt op de barricaden in het belang van theater.


URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND kent geen
hiërarchie, er is geen regisseur. URLAND ontwerpt het beeld. URLAND maakt het geluid.
URLAND schrijft de tekst. URLAND staat zelf op scène. URLAND experimenteert.
URLAND verwijst, citeert en samplet. URLAND ziet technologie als middel, niet als doel.
URLAND gelooft in live art in digital times.

 

Recensies

"Urland neutraliseert cynisme over theater. Op hun soms inventieve, soms kneuterige wijze schetst het viertal hun versie van de magie en fantasie van theater. En daarmee weten ze voor even het cynisme over de gebrekkige slagkracht van het medium te neutraliseren." - NRC ★★★★

"In een reeks losjes gemonteerde scènes geven de vier hun kijk op het belang van de vrijheid en magie die kunst kan bieden. Hoe persoonlijker de Urland-jongens worden, hoe aanstekelijker hun spel."  - De Volkskrant ★★★★

"Urland keert terug naar de oerkracht van het theater en slaagt er bij momenten in die te laten voelen. Je blijft achter met een veelheid aan versplinterde gedachten, typerend voor deze tijd. De momenten waarin Urland ons daarvan verlost, zijn het sterkst." - De Theaterkrant ★★★
 

 

Credits

concept en spel Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander
de Jong, Jimi Zoet

coproductie Theater Rotterdam