di 20
maart
  • di 20 mrt
    20:15 - 21:45
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 2

Urland wilde een Dictatuur van de Performance installeren met het Gilgamesj Epos als grondbeginsel, het epos als de blauwdruk van een nieuwe beweging, maar kwam erachter dat het land (het land van Ur) waar dit oudste heldendicht zich afspeelt precies in IS-gebied ligt. Ze kiezen Ur, radicaliteit, ritueel, en keren terug naar het nulpunt. Harakiri! Urland heeft een vernieuwende crossmediale aanpak waarbij ze het experiment niet schuwen.

De cast

“Waarom maken we eigenlijk kunst?”
Performancecollectief URLAND gaat in UR terug naar de Ursprung, de oorsprong, het aller
begin. Wat is onze beweegreden om te scheppen? Wat is de reden om te bewegen. Wat is
het geheim van de kunst? URLAND doet een poging het Oer-Ene te ontrafelen. Wat ligt er
onder de oppervlakte van de mens? Wat maakt ons mens?

URLAND botst met zichzelf, met de wereld, met verwachtingen en interpretatie, met
Nietzsche, met traditie, met de Lege Ruimte, en uiteindelijk dus met de kunst. URLAND ziet het theater als de oervorm en tegelijkertijd als de kunst van de toekomst.

DAAR STAAN WE DUS WEER VOOR EIGEN PAROCHIE KUNST TE PROPAGEREN! DE
MARS DER BESCHAVING! Aaaaaaa! WIJ ZIJN DE BARBAREN, WIJ ZIJN HET CYNISCHE
EUROPA, VERLICHTING, CONTRA-VERLICHTING BLABLAbla!

We willen UR, we willen radicaliteit, we willen verhalen, we willen een ritueel. Terug naar het nulpunt. Harakiri!


URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND kent geen
hiërarchie, er is geen regisseur. URLAND ontwerpt het beeld. URLAND maakt het geluid.
URLAND schrijft de tekst. URLAND staat zelf op scène. URLAND experimenteert.
URLAND verwijst, citeert en samplet. URLAND ziet technologie als middel, niet als doel.
URLAND gelooft in live art in digital times.

 

Credits

concept en spel Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander
de Jong, Jimi Zoet

coproductie Theater Rotterdam