Somewhere At The Beginning (Senegal)

Explore Festival 2019
20 mrt
20:15
  • wo 20 mrt
    20:15
    Explore Festival 2019
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 1
    Geweest

English text below
Texte français ci-dessous

Met Germaine Acogny betreedt een in menig opzicht zeer intrigerende Senegalese vrouw het podium. Je zou haar nog geen 50 geven, ze is in werkelijkheid 74 en heeft de soepelheid van een twintiger. Acogny wordt wel de ‘Mama Afrika’ van de moderne dans genoemd. Een moeder die zich al sinds 1968 onvermoeibaar inzet om bruggen te slaan tussen traditionele Afrikaanse en moderne westerse dans.

Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater
Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater
Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater
Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater
Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater
Somewhere At The Beginning - Explore Festival - Het Nationale Theater

Dialoog tussen het hedendaagse Afrika en zijn tragische geschiedenis

In Somewhere At The Beginning verbeeldt de charismatische vrouw haar eigen levensverhaal en trekt ze parallellen met de moderne Afrikaanse geschiedenis sinds de Tweede Wereldoorlog.

Een vloed van beelden, geluiden, taal en dans vertelt onder andere over haar vader, die onder de blanke heerschappij diende, haar almachtige voodoo-grootmoeder en haar vlucht naar Europa. Zo wandelt Acogny op fascinerende wijze door de mist van haar herinneringen en haar geschiedenis, en daarmee door die van Afrika.

 

Taal en boventitels

Frans gesproken met Nederlandse en Engelse boventiteling.

 

Randprogramma: voor- en nagesprek

Voorafgaand aan de voorstelling is er een Nederlandstalige inleiding door Drs. Annette Embrechts (1968). Annette is vanaf 1998 als dans- en theaterjournalist verbonden aan de Volkskrant. Ze is gastrecensent bij het AVRO-TROS Radio programma Opium (op 4). Eerder werkte ze bij het radioprogramma Met het Oog op Morgen (NOS) en De Andere Wereld van Zondagavond (IKON). Ze studeerde wiskunde en filosofie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en werkte na haar studie als programmamedewerker bij Studium Generale (KUN).

Er is ook een nagesprek door Annette Embrechts, samen met de danseres Germaine Acogny. Dit gesprek zal in het Engels plaatsvinden.

English text: Somewhere at the beginning

In this piece we explore through dance, traces of the history of Germaine Acogny and Africa through the prism of tragedy. It is a dialogue with issues of archaic background, a vessel full of associations loaded with content of our time. Taking this matter as a projection surface, enables us with this work to enter differently into the questionings and sufferings of our time. It was a great challenge to be able to offer on stage a strong and uncompromising dialogue between contemporary Africa and the ancient tragic world.

What Germaine shows through her testimony and her dance, translated into movement, breath, is as if a new start is still possible. It goes through a struggle of the mind against itself, through a revolution capable of designing the inexistent. At a time where the great ideologies no longer manage to provide an identity to the individual, it is essential to continue to offer a dialogue with the intimacy of everyone. This work is a testimony on stage of the analysis of breath and movement, a face to face between a loneliness on stage and the intimacy of each spectator.

French spoken with English and Dutch surtitles. There will be a talk with the dancer Germaine Acogny afterwards.

 

Texte français: Somewhere at the beginning

Dans cette pièce nous explorons par la danse les sédiments de l’histoire de Germaine Acogny et de l’Afrique à travers le prisme de la tragédie. C’est un dialogue avec des problématiques de fond archaïques, un creuset riche d’associations chargé des contenus de notre temps. Prendre cette matière comme surface de projection pour nous permettre dans le travail de saisir différemment les questionnements et souffrances de notre époque. C’est un formidable défi que de pouvoir proposer un dialogue fort et sans concession entre l’Afrique contemporaine et le monde tragique antique.

Ce que montre Germaine à travers son témoignage et sa danse, traduit en mouvement, en souffle, c’est que si un sursaut est encore possible, il passe par une lutte de l’esprit contre lui- même, par une révolution capable de concevoir ce qui n’est pas. À l’heure où les grandes idéologies n’arrivent plus à fournir une identité à l’individu, il est essentiel de continuer à proposer un dialogue avec l’intime de chacun. C’est un témoignage sur scène dans le dépouillement du souffle et du mouvement, un face à face entre une solitude sur le plateau et l’intime de chaque spectateur.

Parlé en français avec surtitres néerlandais et anglais.

Recensies

"De Senegalese Germaine Acogny doet dat in een adembenemende, autobiografische solo, met beweging, tekst, filmbeelden en muziek, Salia Sanou uit Burkina Faso met een eveneens politiek geladen dansvoorstelling."
⭐⭐⭐⭐ NRC

“The dance is magnificent, sinuous, strong, profoundly original with its vocabulary that blends brilliantly with contemporary dance accents from elsewhere.”

“Das Stück zeigt, wie wir das geworden sind, was wir sind”
Luxemburger Wort

Credits

choreografie Germaine Acogny
regie Mikaël Serre
video Sébastien Dupouey
muziek, compositie & uitvoering Fabrice Bouillon « LaForest»

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie