BarokOpera Amsterdam

De ontmaskering van Peter de Grote
vr 7
december
  • vr 7 dec 2018
    20:15
    Première
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal

De vraag 'wie was Peter de Grote?' is het uitgangspunt van een mozaïekvoorstelling waarin de grillige figuur van Peter de Grote centraal staat. Een muziektheatervoorstelling vol (spraak-) verwarring en verkleedpartijen, snorren en mutsen, historische kennis en culturele achtergronden., theatraal vuurwerk en muzikale hoogstandjes. Opnieuw vormt de Grote Zaal van de Koninklijke Schouwburg het decor voor de première van BarokOpera Amsterdam.

De cast

Peter de Grote
Peter de Grote wordt gezien als een verlicht vorst, die vele hervormingen doorvoerde om zijn volk te moderniseren en een beter leven te geven. Veel Russen echter (en niet alleen degenen die vreesden voor hun posities) vonden dat Peter met zijn drift om het land te moderniseren, het “Russische” verkwanselde en de tradities kapotmaakte. Bovendien was hij een grillig figuur, met vele extremen, die niet veel gaf om mensenlevens, en geweld niet schuwde.

De vragen die de Russen tot op de dag van vandaag bezig houdt is: was Peter nu een schurk of een heilige? Was hij er nu echt voor Rusland en het volk of dacht hij alleen maar aan zichzelf? Heeft hij het land verder gebracht of de Russische ziel verkocht

De opera’s van BarokOpera Amsterdam vertellen twee geïdealiseerde episodes uit het leven van Peter de Grote: zijn verblijf in Zaandam als jonge “incognito timmerman” en zijn latere liefdesgeschiedenis met de eenvoudige Catherine uit Letland die hij tot zijn vrouw, en later zelfs tot Tsarina verhief. In de periode waarin onze opera’s geschreven werden komen de sociale ideeën van de verlichtingsfilosofen zoals Rousseau en Voltaire op Een geïdealiseerde Peter de Grote wordt gebruikt als “de tsaar die dichtbij het volk stond, zich met de timmerlieden vermengde en een vrouw uit het volk trouwde”.

In het Rusland van nu is een vergelijkbare idealisering van de leider de praktijk. De televisie schotelt de Russen een wensbeeld voor, waarin het patriottisme, de wij-tegen-hen(de oppositie/het Westen)-hetze de harde realiteit van alledag verdringen. Velen zien de huidige leider Poetin als de enige sterke leider die het land wel zal redden. De Russische propaganda machine is een van de beste ter wereld, niet alleen in het respect afdwingen voor de leider, maar ook in het verspreiden van desinformatie, waardoor mensen die op zoek gaan naar de waarheid vastlopen in een moeras van mogelijkheden.

Credits

BarokOpera Amsterdam neemt drie opéra-comiques als uitgangspunt: Pierre le Grand van Grétry (1790), Zar und Zimmerman van Lortzing (1837) en Il Borgomastro di Saardam van Donizetti (1827).

Accepteert u onze cookies?

Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.

Meer informatie Ja, ik accepteer de cookies