Are we not drawn onward to new erA

Ontroerend Goed
za 2
februari
  • za 2 feb 2019
    20:15 - 21:25
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal

Are we not drawn onward to new erA: een voorstelling met een geheim... Als je het weet, kijk je vol verwondering naar de voorstelling én ontdek je iets in de titel. Als je het niet weet, staat je op de avond zelf een verrassing te wachten. Benieuwd? Lees dan het geheim op deze pagina onder de foto’s. Ben je in voor een verrassing? Stop met lezen, koop een kaartje en laat je overrompelen op zaterdag 2 februari.

Met Basinski’s Desintegration Loops  door een live orkest!

“Dit is een van de allermooiste, meest intelligente en geëngageerde voorstellingen die Ontroerend Goed ooit maakte, op de grens tussen beeldende kunst en theater, poëzie en politiek.” ★★★★ Knack

• Let op: het tweede deel is Engels gesproken, met Nederlandse ondertiteling
• English text below

De cast

Quote

Een van de allermooiste, meest intelligente en geëngageerde voorstellingen die Ontroerend Goed ooit maakte

Onthulling van het geheim

Heeft je nieuwsgierigheid gewonnen? Dan onthullen we bij deze wat je te zien krijgt op 2 februari. De titel Are we not drawn onward to new erA is namelijk een palindroom: een symmetrische zin die je in beide richtingen kunt lezen. Dit geldt ook voor de voorstelling in zijn geheel: die kan zowel voorwaarts als achterwaarts bekeken worden. Het is moeilijk voor te stellen bij een theatervoorstelling, maar Ontroerend Goed krijgt het op prachtige wijze voor elkaar.

Hoe is dat mogelijk?
Het eerste deel van de voorstelling bestaat uit een fysiek stuk dat focust op beweging. Er wordt een vreemde, onbekende taal gesproken en de bewegingen zijn lastig te plaatsen. Na het eerste deel is er een nulpunt in de voorstelling, net als de ‘o’ van ‘onward’ in de titel het nulpunt is. Dan start het tweede deel; dit is deel 1, maar dan teruggespoeld. De onbegrijpelijke taal uit deel 1 blijkt Engels te zijn dat achterstevoren werd gesproken. De eigenaardige bewegingen blijken achterstevoren gespeeld te zijn... Opeens valt alles op zijn plek. Ondertussen wordt Basinski’s Desintegration Loops live gespeeld wordt door een orkest.

 


Over Ontroerend Goed

De Gentse theatergroep Ontroerend Goed is een collectief van jonge en getalenteerde artiesten die de hier-en-nu ervaring van theater onderzoeken. Hun live creaties zijn modern en focussen sterk op de actieve relatie tussen het publiek en de acteurs.

 

 

Waar gaat de voorstelling over?

Het is 2015 en de wereld verandert snel. De poolkappen smelten langzaam maar zeker, regenwouden worden geveld en de groene long van onze planeet krimpt gestaag, verschillende exotische diersoorten sterven uit.

Doemdenkers vrezen daarom dat het einde nabij is. Voorspellingen van komeetinslagen en wraakvolle goden die het leven op Aarde uitroeien zorgen ervoor dat fanatiekelingen zich in hun kelders opsluiten en op conserven overleven. Orkanen, modderstromen, aardbevingen en overstromingen – rechtstreekse gevolgen van de opwarming van de Aarde – doen deze mensen klein en nietig voelen, niet in staat het vernietigingsproces dat de mensheid zelf in gang heeft gezet te kunnen controleren.

Anderen houden er echter een positievere visie op na. Zij geloven dat de mensheid nu, meer dan ooit, vooruit gaat en in de juiste richting evolueert. Deze mensen denken in termen van ontwikkeling en verbetering, en verlangen gretig naar de toekomst.

Wie er ook gelijk heeft – duizenden jaren van menselijke aanwezigheid hebben zonder twijfel een stempel gedrukt op de Aarde. Sinds de tijd van de eerste mensen is de wereld ontzettend veranderd – en de vraag of onze acties onomkeerbaar zijn wordt prangend.

Are we not drawn onward to new erA vormt een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze nabije toekomst en volgt de mensheid op het pad naar zijn val – of redding?

English


On the title
Are we not drawn onward to new erA is a palindrome, a symmetric sentence that can be read both ways. The same goes for the performance in its entirety: it can be looked at both forward and backward, with a “point zero” in the middle – symbolized by the “o” in the title. The first part of the performance is a physical movement piece, the second part a classical contemporary video performance. Both parts mirror each other.” – Alexander Devriendt (director)

“This thrilling and powerful visual performance from one of the world’s most exciting theatre companies is the second piece in an epic trilogy that explores the origins and possible future of life itself.” - Theatre Royal Plymouth
 

Live version of Basinski’s Desintegration Loops
Are we not drawn onward to new erA is accompanied by a live version of William Basinski’s Desintegration Loops, performed by Spectra Ensemble in collaboration with Basinski himself. The musical piece – considered by Alexander Devriendt to be the most beautiful in the world – is the unique result of a technical fault in the digitalization process of analogue tapes. The tapes, nearly pulverizing with antiquity, gradually lost layers of music – and the digitalized version turned out to be a slow fading of the musical sounds. When performed live, this vulnerable fading effect is brought to life by the musicians, who gradually stop making music until silence prevails. Director Alexander Devriendt emphasizes the importance of Basinski’s piece in “Are we not drawn onward to new erA” – the music is inextricably connected with the performance in its entirety and thus functions as a musical vehicle for the visual effects of the play.

Are we not drawn onward to new erA
It’s 2015 and the world is changing rapidly. The polar ice caps are melting away slowly but surely, rainforests are felled and the green lungs of our planet are shrinking, various species of exotic animals become extinct.


Doomsayers therefore fear that the end is near. Predictions of comet strikes and vengeful Gods eradicating life on Earth cause fanatics to hide in their basements and survive on canned food. Hurricanes, mudslides, earthquakes and floods caused by global warming humble some people and make them feel incapable to control a process of destruction initiated by humankind itself.

But others have a more positive view – they believe humankind is now, more than ever, moving forward and developing in the right direction. These people think in terms of progress and improvement, and eagerly long for the future. Whoever’s right – thousands of years of human presence have undoubtedly left their mark on the Earth. Since the time of the first humans the world has changed dramatically – and the question whether or not our actions are irreversible becomes pressing.


Are we not drawn onward to new erA
presents a visual metaphor for this crucial moment in our foreseeable future and follows humanity on its path towards its downfall – or salvation?

Recensies

Knack ★★★★
''Een van de allermooiste, meest intelligente en geëngageerde voorstellingen die Ontroerend Goed ooit maakte''

Theaterkrant ★★★★
''De werkelijkheid als palindroom’''

Accepteert u onze cookies?

Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.

Meer informatie Ja, ik accepteer de cookies