Vincent Rietveld gaat voor de Louis D'or

De Warme Winkel | Grand Theater Groningen
1 mrt
20:15
  • vr 1 mrt
    20:15 - 21:55
    Theater aan het Spui, Den Haag
    Zaal 1
    Geweest

Waar de prijzenkast van het collectief De Warme Winkel langzaam volstroomt, staat Vincent Rietveld op persoonlijk vlak nog droog. Daar probeert hij met deze voorstelling verandering in te brengen.

We worden geboren. We leven. We sterven. We glijden of vechten ons langs de hoogte en dieptepunten. We slikken onze tegenslagen en counten onze blessings. Als we inzoomen op het persoonlijk verhaal dan vinden we avonturen, twijfels, zwaarbevochten ontwikkelingen en een levensloop die het verfilmen waard is. Maar zoomen we uit, dan blijkt dat alles niet meer dan een grijs, niet te identificeren, vervuilend stukje overbevolking in een zee van onbeduidendheid. Er is maar één manier om je aan deze soep van middelmatigheid te onttrekken: prijzen winnen.

Waar de prijzenkast van het collectief De Warme Winkel langzaam volstroomt, staat Vincent Rietveld op persoonlijk vlak nog droog. Daar probeert hij met deze voorstelling verandering in te brengen.

De Louis d’Or is een prijs waarmee jaarlijks de meest indrukwekkende mannelijke, dragende rol wordt beloond. De prijs wordt elke september uitgereikt op het gala van het Nederlands Theaterfestival in Internationaal Theater Amsterdam (ITA - voorheen Stadsschouwburg Amsterdam). De winnaar krijgt een gouden legpenning en wordt met een portret vereeuwigd in de galerij van ITA. Het is het hoogst haalbare voor elke theater acteur.

In Vincent Rietveld gaat voor de Louis d'Or zal Rietveld alles op het spel zetten om een nominatie in wacht te slepen.

De voorstelling is onderdeel van een serie waarin De Warme Winkel mogelijke antwoorden onderzoekt op de vraag; hoe verhoudt je je als individu tot de overbevolking waar je deel van uitmaakt? En hoe kan je je wapenen tegen het besef van overtolligheid?
In deel 1 (2021) staat ‘moord’ op het programma, gevolgd door ‘ascese’ in deel 2 (2020). Nu echter eerst deel 3 waarin ‘excelleren’ als mogelijk antwoord wordt onderzocht.

 

 

 

Interview met De Warme Winkel
Die titel hè…
‘Ja, ik weet het, ik sta meteen drie – nul achter. Maar ja, misschien zullen mensen zich verdringen om te kijken hoe ik van drie – nul achter tot twee – nul kom, of wie weet: drie – nul voor. Dat is het doel natuurlijk.’

‘Gaat voor’ is misschien ook niet helemaal de woordkeuze die past bij de Louis d’Or?
‘Het is plat ja, zo plat dat het eigenlijk niet kan als je het over een gedistingeerde acteursprijs hebt. Aan de andere kant, het maakt wel heel duidelijk wat er op het spel staat. We geven als mensheid prijzen aan figuren die we een voorbeeld vinden. Wat jij hebt gedaan, zo moet het en daarom geven we jou die prijs. Een prijs is een richtingwijzer, in het geval van de Louis d’Or een richtingwijzer voor wat goed acteren is. Als hij naar André van Duin gaat, kun je er donder op zeggen dat iedereen die nu op de toneelschool zit binnen afzienbare tijd begint te acteren als André van Duin.’

Als het stof is gedaald rond het schandaal dat André van Duin een Louis d’Or heeft gewonnen?
‘Ja. Na de opwinding komt altijd gewoon het meedoen. Het bijzondere aan acteren is dat het ook erg gaat over hoe je mens moet zijn; het heeft de kwaliteit van voordoen, voorspelen. Zo’n belangrijke prijs als de Louis d’Or is daar het summum van. Ik denk dat ik mezelf van een springplank heb voorzien met dit stuk.’

De jury moet er in elk geval wel íets mee.
‘Ze moeten sowieso komen kijken. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik hem krijg. Al zou het ook wel gek zijn, De Warme Winkel is een club die onderzoekend werkt, speldenprikjes uitdeelt, kijkt waar het pijn doet en daar dan verder prikt.

Een Louis d’Or zou niet zo passen bij jullie imago?
‘Nee, ja, wij zijn inmiddels een van de grotere toneelclubs van Nederland en dat is super, maar groei maakt je ook een beetje mainstream. Althans, dat ligt op de loer. Zo’n grote, indrukwekkende prijs zou ons nog meer arrivé maken. Je krijgt een gouden penning en een geschilderd portret in de gangen van de schouwburg in Amsterdam. Dat is niet mis natuurlijk. Anderzijds zou het iets van onze shine als luis in de pels afhalen.’

Wil je die Louis d’Or nou winnen of niet?

‘Natuurlijk wil ik hem winnen. Ik zit lekker in mijn vel, dit is mijn jaar, ik ga ervoor!’

Vincent vertrekt om zich om te kleden en maakt plaats voor Diederik Ebbinge, de eindregisseur van het stuk. Diederik en Vincent leerden elkaar kennen op de set van De Luizenmoeder, in de rol van schooldirecteur Anton en koepeldirecteur Pjotr-Jan.

Hoe gaat het wat jou betreft met Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or?
‘Ik vind het lastig want zo’n prijs mag natuurlijk nooit het doel op zich zijn, dat is niet de juiste concentratie om een stuk mee in te gaan. Dat zeg ik Vincent ook, maar hij is ervan overtuigd dat hij er juist een keer wél de focus op moet leggen omdat hij dat normaal gesproken nooit zo doet en hem dat nog nooit een prijs heeft gebracht. Ik geloof daar niet zo in, dus blijf ik erop hameren dat hij zijn persoonlijke ambitie zoveel mogelijk uit het zicht moet houden.’

Lukt dat een beetje?
‘Nu nog onvoldoende als ik eerlijk ben. Tijdens de repetities voel ik het er voortdurend doorheen komen. Voor de première moeten we die instelling hebben weggepoetst.’

Ook om Vincent te behoeden voor een teleurstelling?

‘Behoeden weet ik niet, maar inderdaad, het is best waarschijnlijk dat Ramsey Nasr de Louis d’Or krijgt voor zijn rol in Een klein leven. Dat is Toneelgroep Amsterdam; gevestigde orde. Ik snap het wel, De Warme Winkel is inmiddels ook een gevestigde naam. Daarom voelt Vincent zich ook geroepen die prijs te winnen.

Misschien krijgt Vincent gelijk.
Zijn maatschappelijke betrokkenheid en zorgen over het klimaat zijn hartverwarmend, maar wanneer hij die even thuislaat en door zijn medespelers de maat wordt genomen, schemert er soms iets doorheen waarvan ik denk; hé, dat heb ik nog niet eerder gezien. Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als er publiek bij komt. We zullen zien, ik ga aan het werk.’
 

 

Recensies

⭐️⭐️⭐️⭐️ de Volkskrant
"Of excelleren in je superindividuele eentje het uitgelezen instrument is om je definitief te onderscheiden van de massa moet hier nog even in het midden blijven. Maar dat het onderzoek ernaar heerlijk theater oplevert is alvast een feit" 

 

 ⭐️⭐️⭐️⭐️ NRC
"Amusante satire over de toneelwereld van De Warme Winkel"

 

⭐️⭐️⭐️⭐️ Dagblad Noorden
"Kom op jury, niet zo krenterig, gun Vincent Rietveld die Louis d’Or"

 

Credits

concept en spel Vincent Rietveld
tegenspel Kim Karssen, Lisa Schamlé, Rob Smorenberg, Mirthe Labree en David Westera
script coaching Joachim Robbrecht
in coproductie met Grand Theatre Groningen

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie