Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer

NTGent
di 20
november
  • di 20 nov 2018
    20:15 - 21:55
    Koninklijke Schouwburg, Den Haag
    Grote Zaal

In Compassie reizen de makers naar de politieke hot-spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. Gebasseerd op interviews met NGO-werker.

Nieuwe bewerking van de productie die Milo Rau in 2016 maakte voor de Schaubühne Berlin. In het Nederlands en Frans met Nederlandse boventitels

 

De cast

Quote

Onderzoekt de grenzen van ons medeleven en het Europese humanisme

Onderdeel van:
Wijkjury Den Haag

Het lot van de vluchtelingen onthutste heel Europa en onnoemelijk veel intellectuelen en politici verklaarden zich solidair met het leed van mensen uit het Midden-Oosten en Afrika. Beelden van drenkelingen op de mediterrane stranden of van slachtoffers van de burgeroorlogen en ziektes in Centraal-Afrika: de crises en rampen van onze tijd zijn alomtegenwoordig op de tijdslijnen van onze Facebookpagina’s, op televisie en in de pers.

In Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer, reizen Rau en zijn team naar de politieke hot spots van onze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. De semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, begeeft zich bewust op tegenstrijdig terrein: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven maar ook de grenzen van het Europese humanisme.

Recensies

De geschiedenis van het machinegeweer' is confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden.
Sara van der Kooi in Trouw

Compassie wordt van een inleiding en epiloog voorzien door de zwarte actrice Olga Mouak, die heel sec en daardoor aangrijpend haar geschiedenis vertelt - op de vlucht vanuit donker Afrika naar de lichtstad Parijs. Het levert een af en toe cynische, maar vooral ook erg wijze voorstelling op, die je gedachten verwart en op scherp zet. Met een prachtige Els Dottermans die haar rol bewonderenswaardig streng en afgemeten speelt, maar toch ook een zekere lichtheid toelaat.
De Volkskrant

Credits

Regie Milo Rau
Met Els Dottermans en Olga Mouak
Vertaling: Han Kerckhoffs

Accepteert u onze cookies?

Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.

Meer informatie Ja, ik accepteer de cookies