Voorprogramma Happy Days

Wordt in een half uur een echte Beckett-kenner!

Voorprogramma Happy Days

Word in een half uur Beckett-kenner!

Het voorprogramma van Happy Days is een 'crash course Beckett'. Te bezoeken in Theater aan het Spui in Den Haag en in verschillende steden in het land.

Regisseur Erik Whien waagt zich telkens weer aan een stuk van de Ierse toneelschrijver Samuel Beckett. Wat maakt diens teksten zo bijzonder? 

Over de toneelteksten van Beckett wordt vaak heilig gedaan. Dit voorprogramma biedt je handvatten om je tot zijn werk te verhouden. De filosofische stroming en de historische context komen aan bod, zijn strikte regieaanwijzingen en welke vrijheden die opleveren. En wat is het verschil tussen zinloos en absurd? In deze crashcourse word je in een half uur Beckett-kenner!

Data & tickets

Theater aan het Spui Den Haag, toegang gratis
di 11 apr, wo 12 april, vr 14 apr, vr 12 mei, za 13 mei 19:30

Plaats reserveren

Let op: het voorprogramma vindt op 12 en 13 mei plaats in de Studio van Theater aan het Spui. Deze ruimte is alleen te bereiken door middel van een trap en daardoor niet te bezoeken voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten.

Dit voorprogramma wordt ook aangeboden in Arnhem, Utrecht, Gouda en Alkmaar. Meer informatie via de betreffende theaters. 

Over de voorstelling Happy Days in regie van Erik Whien

In Happy Days zien we Winnie (Antoinette Jelgersma). Zij zit vast, tot haar middel, in een berg zand. Naar wat lijkt al een eeuwigheid. Alles wat ze nodig heeft is in de buurt: een grote handtas, wat persoonlijke spulletjes en haar man Willie (René van ’t Hof). Ondanks haar benarde positie is ze vastbesloten om het leven vol optimisme te bekijken. Zelfs wanneer ze langzaam wegzakt en het zand tot haar kin komt, blijft ze praten, mijmeren en zichzelf en Willie herinneren aan gelukkiger dagen. 
 

Beklemmend en bevrijdend


Happy Days is een legendarische toneeltekst van de Ierse schrijver en dichter Samuel Beckett. Een ontroerend verhaal over samenzijn en eenzaamheid, lichamelijke aftakeling en groeiende geestkracht. Winnie ervaart constant haar eigen vergankelijkheid en die van de wereld om haar heen. Ze is bang haar verstand te verliezen en uiteindelijk alleen achter te blijven. 

Maar verwacht geen zwartgallige voorstelling. Beckett schreef een wonderlijke tekst vol levensdrift en humor. Winnie zoekt voortdurend naar hoop in de duisternis en naar de liefde waar ze tot het eind in gelooft. Het gebrek aan bewegingsvrijheid en de poëtische taal van Beckett roepen samen een wereld op die zowel beklemmend als bevrijdend is.