Educatieprogramma Lord of the Flies

"WAT ZIJN WIJ? MENSEN? OF DIEREN? OF WILDEN?"

Beste docent, 

Welkom bij het educatieprogramma bij de voorstelling Lord of the Flies. Wij kijken ernaar uit uw leerlingen binnenkort te ontvangen in het theater.

Over de voorstelling Lord of the Flies

Na een vliegtuigongeluk op een onbewoond eiland wacht een groep schooljongens als enige overlevenden op redding. Afgesloten van de buitenwereld en zonder volwassenen zijn ze teruggeworpen op zichzelf. De jongens verliezen langzaam hun grip op de werkelijkheid en in de onderlinge oorlog die volgt sneuvelt alle onschuld. In zijn wereldberoemde roman uit 1954 pelt William Golding alle normen en waarden af en valt de beschaving weg.

Wat gebeurt er als mensen hun primaire driften laten gelden en angst regeert? Lord of the Flies is de eerste voorstelling in een muzikale en energieke Coming of Age reeks voor jongeren. Verhalen over kantelpunten, grote gebeurtenissen die je horizon verbreden en die je dwingen om stelling te nemen.

Over het educatieprogramma

Het educatieprogramma bij Lord of the Flies richt zich op de vaksecties Engels, Mens en Maatschappij/Maatschappijleer, CKV, Drama en de mentorles voor de onderbouw. Het programma bestaat uit twee lesuren:

Les 1 / Een les van vijftig minuten waarin leerlingen aan de hand van een aantal testen onderzoeken hoe hun groep in elkaar zit. Eindvraag: ‘Zou deze groep overleven?’. Voor meer informatie over de testen en het starten van de testen, klik op ‘5x testen’. 

Les 2 / Een les van vijftig minuten waarin er in verschillende vakgroepen inhoudelijk wordt gewerkt aan de hand van één van de lesbrieven. Voor meer informatie en de lesbrieven, klik op ‘lesbrieven’.

Als school of als docent kiest u in welk vak de voorstelling wordt voorbereid. U kunt er ook voor kiezen het hele programma als projectonderwijs in te zetten en vakoverstijgend de thematiek van verschillende kanten te benaderen.

In veel gevallen volgt er een workshop op school, waarin een theaterdocent de leerlingen begeleidt in zelf spelen, filosoferen en maken naar aanleiding van de thema’s uit de voorstelling. In de ideale situatie worden de twee lessen gegeven voorafgaand aan deze workshop.

Lesbrieven

Een lesbrief biedt u een aantal suggesties om met uw leerlingen mee aan de slag te gaan in een les van vijftig minuten. U kunt kiezen voor één opdracht of voor het vullen van een lessenserie met verschillende onderdelen. Met de lesbrief onderzoekt u het verhaal en de thema’s van de voorstelling met uw leerlingen, om zo het toekomstige theaterbezoek te verrijken. 

We hopen dat u een mooi project en een inspirerend theaterbezoek tegemoet gaat met uw leerlingen. Heeft u na het lezen van deze inleiding en instructie nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Wij hebben een differentiatie aangebracht op onder- en bovenbouw, niet op leerniveau. De manier waarop u de lesbrief behandelt verschilt dus per docent en is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Lees de lesbrief vooraf goed door en pas deze aan waar nodig. Voelt u zich vrij hier naar eigen inzicht mee om te gaan.

Onderbouw

Bovenbouw

Accepteer je onze cookies?
Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.
Meer informatie