HIIIT Invites

Tijdens HIIIT Invites presenteert HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag) een breed scala aan nieuwe muziek, performances en installaties. In thuisbasis Den Haag wordt Theater aan het Spui tijdens dit veelzijdig mini-festival omgetoverd tot operahuis, galerie en nachtclub ineen!


Op deze pagina lees je alles over de programma onderdelen en artiesten. Koop je tickets via onderstaande knop:

Tickets

Toneelbeeld 'Geweld & Vibrato' met de muzikanten in uniform.

Geweld & Vibrato

Huba de Graaff

19:00 Zaal 2

Geweld & Vibrato is een opera-performance voor zingende acteur, sopraan, 3 slagwerkers, 3 strijkers, live elektronica, radio en een soundscape van insectengeluiden. 

Over kolonialisme, over het extreme geweld door Nederlandse militairen tijdens de zogenaamde politionele acties in Indonesië, over het gewelddadig opdringen van eigen (westerse) cultuur. En over horen maar niet luisteren, vooral wanneer je te hard zingt.


Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto’s van haar witte oom van moederskant, die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof bij haar Indo-opa van vaderskant. Hij bleek bevriend te zijn geweest met leden van het Indonesische anti-koloniale verzet. Ze is het levende product van twee families, die de twee kanten van deze koloniale oorlog belichamen.

De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met oorspronkelijke radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling. Het fenomeen vibrato wordt metafoor voor het geweld van de westerse expansiedrift: een overdonderend en geforceerd opera-vibrato.

Hands

Yannis Kyriakides

20:35 Zaal 1

Hands is een videopartituur voor een willekeurig aantal spelers die reageren op audio en handgebaren die live worden weergegeven op een 3D-animatie.


Er zijn twee versies van het stuk. Een collectieve video met één kanaal waarin alle handen samen verschijnen, gespeeld door ensembles van instrumenten. En er is een versie voor 6 zogenaamde MYO-controllers (een armband die bewegingen en gebaren vertaald), samen met een meerkanaalsvideo waarbij de video’s individueel worden bestuurd door 6 spelers. Hierbij worden synthetische geluiden die door de computer worden gegenereerd door de ruimte bewogen. De spelers bepalen en maken deze geluiden met hun gebaren.

Artiestenfoto van duo Poulson Sq.

Battles & Silences

Poulson Sq.

20:15 Zaal 1

Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden kerkklokken op grote schaal omgesmolten tot dodelijke wapens. Nu Europa stap voor stap in een nieuwe oorlog op eigen bodem wordt gezogen, keert HIIIT dit proces om in het nieuwe project Battles & Silences. We smelten wapentuig om tot prachtig resonerende klokken, zetten vernietiging om in schoonheid.

Zo vormt de komende jaren wapenafval van het slagveld de basis voor een nieuwe serie muziekinstrumenten. Een artistieke respons op dagelijkse waanzin – en een serie die wat HIIIT betreft dan ook niet langer voortduurt dan strikt noodzakelijk.


In samenwerking met Koninklijke Eijsbouts Klokkengieterij te Asten en geluidskunstenaar Hans van Koolwijk werd onlangs liefst 8 kilogram aan pure messing, afkomstig uit lege Oekraïense kogelhulzen, tot een eerste klok getransformeerd.

Anthony Fiumara en Mathijs Leeuwis, als duo bekend onder de naam Poulson Sq., schrijven vanuit dit vertrekpunt een nieuw werk van 45 minuten voor de uitvoerders van HIIIT.

Leeuwis: "Poulson Sq. verklankt de geschiedenis, het geheugen en de oorsprong van de kerkklokken. Dat doen we door te werken met tape en analoge elektronica: gebrekkige technologie die als geen ander de schoonheid van verval en desintegratie kan verklanken."

Imaginary Landscapes

Battles & Silences maakt deel uit van een reeks projecten die geïnspireerd is op de Imaginary Landscapes die de Amerikaanse componist John Cage in het interbellum van de jaren ‘30 componeerde. Met deze landschappen onderzocht Cage de vraag hoe kunst zich verhield tot de wereld waarin hij fysiek en emotioneel leefde. Uiteindelijk concludeerde hij dat elke poging om de wereld te begrijpen door middel van muziek gedoemd was te mislukken. Hij vond zijn antwoord in de stilte, waar geluid voor zichzelf spreekt. In navolging van Cage luiden Poulson Sq. en HIIIT de bel zonder nadrukkelijk te willen dirigeren – en wordt de toeschouwer ondergedompeld in een bijzondere geluidservaring. Tijdens HIIIT Invites volgt een eerste tipje van de sluier.

Inviting the Producer - Jlin

20:55 Zaal 1

Voor Inviting the Producer nodigen we makers uit die zich niet tot de traditionele westerse partituur verhouden, maar een unieke bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van ons repertoire. Het is een speelplaats waar producers met live instrumenten experimenteren en muzikanten met makerschap te maken krijgen door zelf input te geven.

Jlin componeert muziek die gelaagd,  snel, gedreven en meedogenloos is. Ze is uitgegroeid tot een van de meest kenmerkende componisten in Amerika en een van de meest invloedrijke vrouwen in de elektronische muziek.

 

Jlin’s introductie tot het produceren van muziek komt voort uit Chicago footwork, maar diverse invloeden variërend van Philip Glass tot Miles Davis en Eartha Kitt, geven Jlin’s complexe op percussie gebaseerde werk een verfijnde polyritmische klank die geheel eigen is.

HIIIT vroeg haar om 3 stukken te schrijven die vervolgens op zo’n manier werden getranscribeerd dat ze zo dicht mogelijk bij haar dichte, hectische en geproduceerde geluiden kwamen, waarbij een scheermes als synth-input of een jerrycan als kick werd gebruikt, maar live gespeeld door een kwartet van percussionisten met extreme precisie.