Hergebruik van meubels en kostuums voor The Children

za 31 aug

Het stuk The Children was een groot succes in Londen en New York. Lucy Kirkwood zocht naar een nieuwe manier om over klimaatverandering te schrijven, gedreven vanuit de emoties in plaats van door het intellect. Lees hier het interview met kostuumontwerper Lotte Goos en decorontwerper Maze de Boer. 

 

Welke wereld geven we door aan onze kinderen?


Het stuk The Children was een groot succes in Londen en New York. Lucy Kirkwood zocht naar een nieuwe manier om over klimaatverandering te schrijven, gedreven vanuit de emoties in plaats van door het intellect. De feiten over de stijgende zeespiegel en de opwarming van de aarde kennen we inmiddels. Maar wat zeg jij straks tegen jouw kinderen en kleinkinderen, als ze je vragen: “Waarom heb jij er niets aangedaan toen je de keuze had?”.

Die vraag stelden wij van Het Nationale Theater ons ook

Hoe maken we onze manier van produceren duurzamer? Voor deze voorstelling maakten we een aantal radicale keuzes. Alle kostuums zijn gemaakt met bestaande kledingstukken. En het decor moest dit keer in één vrachtwagen passen in plaats van in twee. Kostuumontwerper Lotte Goos zegt hierover: “De beperking die ik mezelf heb opgelegd, zorgt voor een nieuwe manier van werken."

 

Ik heb voor de kostuums van The Children geen nieuwe kleding gekocht 

“Het Nationale Theater heeft een grote kostuumopslag. Daar kan ik eindeloos uit putten. Zo kom ik op verrassende ideeën. We maakten een elegante jas uit twee bestaande jassen voor het personage dat Sylvia Poorta speelt. Ik heb wel vaker oude kostuums opnieuw gebruikt. Nu ik mezelf heb gedwongen om helemaal niets te kopen, moet ik toch anders werken.”

 

Ik maak er een sport van om in het archief bruikbare stukken te vinden

“Vroeger begon ik met een specifiek idee voor een kostuum. Dan ging ik op internet op zoek naar kleding, die paste bij het beeld dat ik in mijn hoofd had. Mijn werkwijze is nu precies omgekeerd. Ik ga uit van wat er al is en daar baseer ik mijn ontwerp op. Het vraagt om een ander soort creativiteit.”

 

Je kunt meer dan je denkt met de kleding die er als is

“Het leuke is dat ik me meer bewust ben geworden van mijn eigen gedrag. Er zijn al zoveel kleren op de wereld. Vroeger bestelde ik wel eens een kledingstuk online in drie maten. Of ik koos toch voor nieuwe schoenen in plaats van een paar te zoeken in de opslag. Ach, als ik echt niet vind wat ik zoek, kan ik altijd nog iets tweedehands kopen.”

 

Vroeger begon ik voor elke voorstelling met een schone lei


“Ik ben me nu veel bewuster van de keuzes die ik maak”, vertelt decorontwerper en beeldend kunstenaar Maze de Boer. Dat bewustzijn hebben we bij Het Nationale Theater allemaal steeds meer. Voor het bouwen van een decor zijn drie keuzes belangrijk. Welke materialen gebruik je? Hoe is de technische uitvoering? En hoe behandel je de decorstukken zodat ze lang mooi blijven?”


De timmerlieden van ons decoratelier werken al een tijd milieubewust

“We gebruiken al een aantal jaar alleen duurzaam geproduceerd hout. Bij het zagen zorgen we ervoor dat we zo min mogelijk restmateriaal hebben. Het Nationale Theater heeft sinds vorig jaar een geavanceerde verfspuitcabine die de verf efficiënter gebruikt. Daardoor komt er minder gas in de lucht en dus ook minder in de longen van onze bouwers. De theaterlampen die we gebruiken als we op reis gaan zijn LED-lampen.”

 

We houden elkaar scherp als team

“We wilden The Children zo duurzaam mogelijk produceren. Dat betekent dat je bij elke keuze die je maakt je afvraagt of het ook duurzamer kan. Het hele decor past in één vrachtwagen. Voor een productie als deze gebruiken we er normaal twee. Dat was een flinke puzzel. De meubels op het toneel zijn al voor eerdere voorstellingen gebruikt.”

 

De kunst is om vooruit te denken

“Als ik bijvoorbeeld een bankje laat maken, dan zorg ik ervoor dat het voor een andere voorstelling makkelijk opnieuw bekleed kan worden. Het gaat ook om een gedragsverandering. Als we even niet repeteren, gaan de lampen op de scène uit. We eten het voedsel dat we gebruiken als rekwisieten na de voorstelling op en gooien het niet weg.”

 

Rijst klettert net zo goed als water

“Ik kan alvast een kleine spoiler geven. Straks zie je een enorme regenbui op het toneel. Je denkt misschien dat we daar liters water voor gebruiken. In werkelijkheid is het een pak rijst dat we elke avond netjes opvegen. Zo kunnen we het morgen gewoon opnieuw gebruiken.”

 

The Children is vanaf 11 september te zien in de Koninklijke Schouwburg. Bekijk hier alle speeldata. 

 

Repetitiefoto The Children. Foto: Stefan de Walle