De foto van: Sexual Healing

do 6 jun

Ver voordat een toneelvoorstelling wordt gemaakt, moet er een foto komen die in de brochures van de theaters komt te staan. Hoe maak je een foto die alles zegt over een voorstelling die er nog niet is? Regisseur Jeroen De Man en fotograaf Gordon Meuleman over de foto van Sexual Healing.

'Heel eng om los te laten'

Regisseur Jeroen De Man:"Toen ik met Gordon sprak over de voorstelling had ik het idee van de voorstelling in grote lijnen wel in mijn hoofd, maar het hele stuk moest toen nog geschreven worden. We hadden het vooral over de uitgangspunten en de inspiratiebronnen. Zoals het televisieprogramma Ik vertrek en de film Teorema van Pier Paolo Pasolini. De personages van de familie moeten we nog helemaal uitwerken. De schrijvers en ik wisten nog niet aan wie we welke eigenschappen zouden toedelen. De uitwerking in zo’n foto is dan best confronterend. De foto van Romana voor dat café is heel spannend. Het beeld is paradoxaal: ze ziet er veel te net gekleed uit voor de plek waar ze staat op dat tijdstip, ze kijk je heel zwoel aan en haar bovenbeen dat zichtbaar is in haar rok intrigeert mij. Je vraagt je af wat er met die vrouw aan de hand is. Als ik deze foto zie krijg ik meteen ideeën over dit personage. Die neem ik mee als ik de voorstelling straks maak. Gordon heeft de vrije hand bij het maken van alle publiciteitsbeelden voor de voorstellingen. Eigenlijk is de foto die bij de voorstelling hoort de eerste confrontatie met het publiek en dat geef je als regisseur niet graag uit handen. Heel eng om dat los te laten."

'Eenzaamheid in een menigte'

 Fotograaf Gordon Meuleman: "Sexual Healing gaat over een familie in Nederland die het goed heeft, maar die langs elkaar heen leeft. Ik had daardoor al snel het idee om de personages apart te fotograferen. De foto van Romana Vrede voor café Huppel The Pub is er een uit een serie van vier. Bij allemaal heerst het gevoel van eenzaamheid in een menigte. Ze zeggen niets over de inhoud van de voorstelling, maar ze maken nieuwsgierig naar de personages. Ze werken heel goed als proloog omdat je de personages ziet in een situatie voordat het toneelstuk begonnen is. En zo wás het ook, want toen de foto’s gemaakt werden moest het stuk nog helemaal geschreven worden. Mijn ideeën konden daardoor niet al te concreet worden want anders zou de regisseur daar bij wijze van spreken aan vast zitten – dan moest het ook terugkomen in het stuk. De foto’s roepen allemaal een vreemde associatie op. Zeker als je straks de posters in de stad ziet hangen met de titel Sexual Healing erop – dat roept zeker vragen op."

Sexual Healing gaat op 12 oktober in première in de Koninklijke Schouwburg.

Hier gaat Sexual Healing over

Een gezin vertrekt naar Frankrijk: de zonnepanelen werken, de biologisch dynamische koeien grazen zich gelukkig, de gepensioneerde gasten knuffelen met oerkippen. Alles loopt op rolletjes en gesmeerd als paturain. De volstrekt uit elkaar gegroeide Nederlandse familie heeft zich hier weten te herpakken. Maar of ze nu wezenlijk gelukkiger zijn? Dan staat er een jongeman op het erf. Iedereen raakt van hem in de ban. Iedereen wil bij hem zijn, door hem worden bezeten. Er gaat een mystieke kracht van hem uit. Ooit vertrok het gezin op een letterlijke manier, nu vertrekken ze pas echt.