HNT Backstage: ‘De artiestenfoyer voelt als mijn toko’

In de rubriek Backstage staat een medewerker van Het Nationale Theater in het zonnetje. Dit keer is Marianne de Vogel aan de beurt: allround hospitalitymedewerker. 

Als er iets blijkt uit een gesprek met Marianne de Vogel dan is het wel haar bevlogenheid en liefde voor de zaak. En dat terwijl ze pas sinds april 2015 werkt bij wat toen nog alleen de Koninklijke Schouwburg was, nog geen drieënhalf jaar. Ze werkt graag in de artiestenfoyer, waar ze het dan vaak nog extra fijn kan vinden als ‘ons eigen huisgezelschap er staat. Dan gaat het van 'leuk jullie weer te zien!' "Ik heb samen met Kika, Teun, Misja, Anne en Petra de lunch in de studio verzorgd, dan leer je andere collega’s ook kennen. Ik vind het jammer dat ik dat onderdeel niet vaak meer doe, maar de artiestenfoyer voelt, wanneer ik daar sta, toch zeker als mijn toko. Daarnaast draai ik theaterdiensten, wat in mijn geval betekent dat ik leiding geef aan collega’s bij voorstellingen tot max 160 man."

In de praktijk betekent dat de Paradijs-bezoeker Marianne in die functie kan aantreffen, bijvoorbeeld bij kindervoorstellingen. "Leuk om kinderen met de goede mindset de zaal in te laten gaan, da’s best een uitdaging.’ Gewoon zorgen dat alles goed verloopt, het geeft Marianne veel voldoening. "Dat geldt ook voor mijn werk in de Wasserman. Hier heb je net even wat meer contact met de gasten. De kunst is vooral dat de gasten allemaal voor aanvang van de voorstelling gegeten hebben zonder dat ze zich gehaast voelen."

Breed inzetbaar die Marianne, wat zeker komt door de arbeidservaring vóór haar carrière bij Het Nationale Theater. Ze werkte onder meer elf jaar in de ouderenzorg, achttien jaar parttime als gastvrouw in Joop van de Endes Circustheater in Scheveningen en een jaar of vijf in een klein Haags restaurant, Le Mastroquet. Zelf het theater bezoeken doet ze geregeld. "Ik werk gemiddeld vijf dagen in de week, maar heb al kaarten gereserveerd voor de voorstellingen waar ik nog heen wil. Als ik er als bezoeker ben, ben ik trots op mijn collega’s en moet ik soms mijn best doen me niet met gasten te bemoeien."

In de artiestenfoyer ziet ze gasten als de Ashton Brothers en Huub Stapel graag komen. Voor artiesten als Bram van der Vlugt, Paul van Vliet en Anne Wil Blankers heeft Marianne veel respect. "Sinds ik Anne Wil Blankers in Cabaret zag en ze een ananas bezong, als was het het meest kostbare cadeau ooit, ben ik een bewonderaar.’ Wat ze nog kwijt wil? ‘Het allerbelangrijkst zijn wel de collega’s van het Voorhuis, naast de voorstelling die speelt zorgen we samen voor een geslaagde ochtend, middag of avond en daar heb ik iedere keer weer zin in."

Tekst: Jan Willem Papo, Foto: Tanja Verkaik

Accepteert u onze cookies?
Om uw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat u dat goed vindt, wanneer u de site bekijkt.
Meer informatie