HNT Backstage: actrice achter de balie
Annelies heeft soms periodes dat zij máánden zes dagen per week actief moet werken. En dat met een werkweek van gemiddeld twintig uur bij Het Nationale Theater. Als actrice draait zij naast deze baan heel wat uren. De laatste jaren vooral bij bedrijfstrainingen en -films, tv- en filmrollen en inspreekklussen. Soms doet ze een co-regie. Op verzoek somt ze wat op: Flikken Maastricht, Zuidas, Dokter Deen, A’dam – E.V.A., Bankier van het verzet. ‘Piepkleine rolletjes hoor.’
Annelies voltooide in 1980 de toneelacademie Maastricht en speelde daarna op de planken bij vele gezelschappen. Vooral bij muziektheater lag haar hart. "Altijd heerlijk, ik heb voorstellingen kunnen doen met Willem Breuker (zoals Kees de Jongen), Guus Janssen, Vera Vingerhoeds en Boudewijn Tarenskeen."
Verdwalen in de Koninklijke Schouwburg
Door een niet helemaal gelukte operatie aan haar been moest ze noodgedwongen een carrièreswitch maken: van theaters naar bedrijven. Sinds anderhalf jaar is ze receptioniste bij HNT. "We werken met een team van acht mensen, allemaal parttime. Zo zijn er twee nog aan het studeren en doen zijn er twee ook zaalwacht. Zeven dagen per week, van ’s morgens tot ver na middernacht moet de balie bemand zijn. We zijn ook brandwacht zorgen dat alles goed is afgesloten.’ ’s Avonds loopt ze dan ook het hele gebouw door. ‘In het begin verdwaalde ik, ik moest echt een vaste route aanhouden. De Koninklijke Schouwburg heeft heel wat zolders, kelders en doorgangetjes."
'Theaterbezoek geen straf'
Toen Annelies haar entree deed, was de fusie net een feit, wat het inwerken niet bepaald makkelijker maakte. Mensen uit verschillende culturen die bij elkaar kwamen, dus soms nog wat onwennig waren, veel fysieke verhuizingen en dan weer veranderende telefoonnummers, maakten het pittig. "Maar het stof is neergedaald." De baan bevalt haar uitstekend. "Ik vind het gebouw prettig, ik werk met heel veel leuke mensen en de activiteiten bevallen mij zeer. Ik ga er opgewekt heen, het werk is heel afwisselend en dus niet voorspelbaar. Daar ben ik dankbaar voor." En haar theaterbezoek? "In mijn arbeidscontract met het HNT staat letterlijk: “Het bezoeken van voorstellingen bij het Nationale Theater maakt deel uit van de functie. Bepaald geen straf. Dus ik bezoek verschillende voorstellingen en programma’s. De laatste met muziek erin was een productie van het HNT: De hereniging van de twee Korea’s. Verrassend, geestig, ontroerend."