Decor van The Nation komt uit de koker van Maze

 'Alles dat je ziet op het toneel heeft een specifieke functie'



De montageweek van de spannende Netflix-achtige voorstelling The Nation, die op zondag 5 november in première gaat, is in volle gang. Het decor komt uit de koker van Maze de Boer. In deze voorstelling wordt in zes razendsnelle afleveringen duidelijk wat er is gebeurd met de 11-jarige Ismaël die is verdwenen. In deze week worden de laatste puntje op de i gezet, zoals het doorpassen van de kostuums en de opbouw van het decor. Het visuele concept komt uit de koker van scenograaf en beeldend kunstenaar Maze de Boer. ,,Alles dat je op het podium ziet heeft een functie en is door mij en het team ontworpen. Alles dat je ziet op het toneel heeft een specifieke functie”, vertelt De Boer.

 

De scenograaf, ofwel theatervormgever, loopt tijdens de opbouw van het decor rond om te zien of alles goed verloopt. “Bij een grote productie als The Nation help ik niet mee met opbouwen, dan loop ik alleen maar in de weg. Maar ik vind het wel fijn om in de buurt te zijn voor eventuele vragen en specifieke aanpassingen voor bijvoorbeeld zichtlijnen."
The Nation is geen standaard voorstelling waarin het publiek vanuit de zaal richting het toneel kijkt. ,,De grootste uitdaging voor The Nation is de extra tribune op het podium. Maar er zit ook publiek in de zaal.” Aan de Amstelveense scenograaf de taak om de ruimte zo in te delen dat de voorstelling van beide kanten goed te zien is. ,,Het voordeel van de tribune op het podium is dat je echt bovenop de voorstelling zit. Het is een andere manier van kijken. Vergelijkbaar met zoals je thuis aan de beeldbuis bent gekluisterd voor een Netflixserie. Vanuit de zaal kijk je naar een afgekaderd decor: net als een tv-scherm.” Voor de acteurs is dit ook een uitdaging, omdat het publiek zowel voor als achter hen zit.

Daarnaast worden er op het toneel in totaal vijf schermen neergezet. Hierop kan het publiek onder meer kan volgen wat er gebeurt in de tv-studio die op het toneel wordt gecreëerd tijdens een van de afleveringen. ,,Iedere aflevering verandert het decor, maar het canvas – een groot wit vlak- blijft altijd hetzelfde.” Dit staat onder meer symbool voor de bouwplaats waarop de nieuwe woonwijk Safe City wordt gebouwd, die in The Nation een belangrijke rol speelt.

Omdat The Nation een reizende voorstelling is, moet het decor in een vrachtwagen passen. ,,Dat is vooral een taak van het decoratelier en het hoofd van de techniek. Bij het ontwerp laat ik me daar niet door belemmeren, maar ik houd er wel rekening mee. Ik blijf wel nauw betrokken bij het hele proces. Tot op het laatste moment kunnen er nog dingen veranderen”, zegt De Boer.

Al voordat de acteurs bekend zijn die meespelen in The Nation is De Boer al bezig met het decorontwerp. ,,Ik werk al jaren samen met regisseur Eric de Vroedt. Wij vullen elkaar goed aan. Zowel de tekst van de acteurs als het toneel moeten elkaar aanvullen. Dat is een continu proces.” Wat zijn de beste plekken om de voorstelling en het decor goed te zien? ,,Vanaf de tribune op het toneel! Maar ook vanaf het eerste balkon in de Koninklijke Schouwburg”, besluit hij.

Koop nu kaarten voor The Nation.