Herinrichting van de Koninklijke Schouwburg

ma 30 mei

Op 25 juli a.s. starten wij met een grondige herinrichting van de Koninklijke Schouwburg om het gebouw nóg toegankelijker en prettiger te maken voor iedereen. We laten ons daarbij visueel inspireren door de muurschildering die de legendarische Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt in de jaren 90 in het gebouw maakte.

Van 'stadspaleis' naar 'paleis voor de stad'

Het theater is de plek van de ontmoeting. Om die ontmoeting te faciliteren werken we er hard aan om elke drempel te slechten, elke beperking te omzeilen en iedereen – jong en oud, uit Den Haag of daarbuiten, zich thuis te laten voelen in onze theaters. Op dit moment onderschrijft onze grootste thuisbasis, de Koninklijke Schouwburg, deze open huiselijke sfeer nog onvoldoende. Hoogtijd om daar verandering in te brengen. Daarom starten wij op 25 juli a.s. met een grondige restyling om de Schouwburg toegankelijk en prettig te maken voor iedereen.

Bruisend huis voor iedereen

Om het gebouw toegankelijker te maken voor bezoekers met een rolstoel en/of een zichtbare of onzichtbare beperking wordt een deel van bar, de servicebalie en de garderobe verlaagd en de bewegwijzering in het pand vervangen. Daarnaast zal één van de foyers ingericht worden als rustruimte waar bezoekers even kunnen ontsnappen aan de drukte. Ook zullen de horecavoorzieningen worden uitgebreid met onder meer een zomerterras buiten in de rotonde.

Geïnspireerd door de strepen van LeWitt

In 1992 ontwierp de internationaal gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt een prachtige muurschildering achter de horecabar van de Koninklijke Schouwburg. Het kunstwerk is een van de grootste ecoline kunstwerken van LeWitt in Europa – een absoluut unicum in Den Haag. Om dit bijzondere werk te eren en de stilistische samenhang in het voorhuis te bevorderen, trekken we het kleurenpalet van het kunstwerk door in de rest van het interieur en de foyers.

Over Sol LeWitt

Sol LeWitt (1928-2007) was één van de voornaamste naoorlogse, Amerikaanse kunstenaars en wordt beschouwd als belangrijke grondlegger van de conceptuele kunst. Hij was cameraschuw, weigerde prijzen, praatte niet graag over zijn werk en gaf zelden interviews. Het werk, daar draaide het om, niet om zijn persoonlijkheid. Sol LeWitt geloofde dat het idee voor een kunstwerk belangrijker was dan de uitvoering ervan. Hij besloot zijn kunst tot het absolute minimum te beperken. Om vooruit te komen moet je teruggaan tot de essentie, zo meende hij. 

Bekijk hieronder een interview met LeWitt's voormalige assistent en de curator van de Sol LeWitt Collection.

Sol LeWitt zag zijn wandschilderingen als de meest heldere methode om tweedimensionaliteit te bereiken. Hij gebruikt de muur als drager. LeWitt zocht naar niet herleidbare elementen en vond deze door eindeloos veel permutaties. Dit was zijn eerste doel toen hij met wandschilderingen begon. Als conceptueel kunstenaar was LeWitt geïnteresseerd in de openeenvolgende handelingen tijdens het uitvoeringsproces van een wandschildering; vanaf het ontstaan van het idee tot de voltooiing. Het idee (of concept) was voor hem het belangrijkste aspect van de kunst.

Adopteer een streep van LeWitt

Om onze plannen te vervullen, hebben we jouw hulp nodig. Een groot deel van de financiering is al rond; zo hebben we al toezeggingen gekregen van de gemeente en verschillende fondsen. maar jij kunt ons helpen het laatste deel van de financiering rond te krijgen. De Koninklijke Schouwburg werd ooit gebouwd als ‘stadspaleis’. Help ons mee om er een ‘paleis vóór de stad’ van te maken.

Meer info over de publieksdonaties