Haagse scholieren nemen de rechten van het kind onder de loep

wo 6 okt

Woensdag 17 november vieren we de Dag van de Kinderrechten in de Koninklijke Schouwburg. Want er wordt nogal wat gesproken over kinderen, maar zelden zijn zij gesprekspartner. Volgens Artikel 15 zijn kinderen vrij om in groepen bij elkaar te komen en te vergaderen. Dus dat gaan we doen. Want waarom zijn die rechten eigenlijk bedacht door volwassenen? Welke rechten hebben kinderen volgens henzelf?

Samen met vijf Haagse klassen (groep 7/8) onderzoeken we welke rechten er zijn en wat deze rechten betekenen. Het zelf ervaren (spelen), nadenken (filosoferen) en vormgeven (maken) over deze kinderrechten staat hierbij centraal. Het MAAK-traject van vier bijeenkomsten in de klas en in Het Nationale Theater werken toe naar een manifestatie op het grote podium van Het Nationale Theater. Elke klas wordt gekoppeld aan een theatermaker die samen met de leerlingen kinderrechten onder de loep nemen.

Educatiemaker Lotte de Leeuw: "Aan de hand van de kinderrechten gaan we samen nadenken over verschillende vragen en onderzoeken we wat een kind en een volwassene nou eigenlijk is. Zo staat er in Artikel 7 van het kinderrechtenverdrag dat ieder kind vanaf de geboorte recht heeft recht op een naam. Bestaat iets wel als het geen naam heeft? Hoe weten volwassenen wat het beste voor kinderen is? Waarom zou je kinderrechten eigenlijk bevragen, zijn deze niet vanzelfsprekend? En wat zou er veranderen als er alleen maar kinderen op de wereld zouden zijn? Of juist alleen maar volwassenen? Door samen (filosofisch) onderzoek te doen, duiken we in de wereld van de kinderrechten en zoeken we naar waar wij vinden dat we recht op hebben en hoe een recht tot stand komt."

We zijn nog opzoek naar enthausiaste klassen die met ons de kinderrechten onder de loep willen nemen. Tip de leerkracht van je kind(eren) en/of meld je aan voor dit gratis MAAK-traject.

Jongerenproject: Waar heb ik recht op?!

Zijn mensenrechten hetzelfde als kinderrechten? Wanneer heb je ergens recht op en wie bepaalt dat? En wat zou er veranderen als je vanaf morgen geen rechten meer hebt? Met deze vragen straten tien Haagse jongeren hun onderzoek naar het begrip 'recht'. Het resultaat presenteren ze in vijf scenes die onderdeel zijn van de viering van De dag van de Kinderrechten.

En daar stopt het onderzoek niet. De jongeren zetten het onderzoek voort met de deelnemende klassen en starten het gesprek. Wat hebben de klassen geleerd? Mist er een recht of moet er een bij? Zouden we recht moeten hebben op internet? Want kunnen we tegenwoordig nog wel zonder internet? Of telefoon? Samen komen we tot een resultaat en trekken we conclusies. 

Start jouw onderzoek
Voor dit (gratis) traject is er plek voor tien Haagse jongeren die samen in twee inspiratieweekenden met ons op onderzoek gaan. De resultaten worden 17 november gepresenteerd op het grote podium van het Nationale Theater. Deelnemen? Meld je dan aan via het aanmeldingsformulier

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen