Haagse scholieren nemen de rechten van het kind onder de loep

wo 6 okt

Woensdag 17 november vieren we de Dag van de Kinderrechten in de Koninklijke Schouwburg. Want er wordt nogal wat gesproken over kinderen, maar zelden zijn zij gesprekspartner. Volgens Artikel 15 zijn kinderen vrij om in groepen bij elkaar te komen en te vergaderen. Dus dat gaan we doen. Want waarom zijn die rechten eigenlijk bedacht door volwassenen? Welke rechten hebben kinderen volgens henzelf?

Samen met vijf Haagse klassen (groep 7/8) onderzoeken we welke rechten er zijn en wat deze rechten betekenen. Het zelf ervaren (spelen), nadenken (filosoferen) en vormgeven (maken) over deze kinderrechten staat hierbij centraal. Het MAAK-traject van vier bijeenkomsten in de klas en in Het Nationale Theater werken toe naar een manifestatie op het grote podium van Het Nationale Theater. Elke klas wordt gekoppeld aan een theatermaker die samen met de leerlingen kinderrechten onder de loep nemen.

Educatiemaker Lotte de Leeuw: "Aan de hand van de kinderrechten gaan we samen nadenken over verschillende vragen en onderzoeken we wat een kind en een volwassene nou eigenlijk is. Zo staat er in Artikel 7 van het kinderrechtenverdrag dat ieder kind vanaf de geboorte recht heeft recht op een naam. Bestaat iets wel als het geen naam heeft? Hoe weten volwassenen wat het beste voor kinderen is? Waarom zou je kinderrechten eigenlijk bevragen, zijn deze niet vanzelfsprekend? En wat zou er veranderen als er alleen maar kinderen op de wereld zouden zijn? Of juist alleen maar volwassenen? Door samen (filosofisch) onderzoek te doen, duiken we in de wereld van de kinderrechten en zoeken we naar waar wij vinden dat we recht op hebben en hoe een recht tot stand komt."

Jongerenproject: Waar heb ik recht op!

Zijn mensenrechten hetzelfde als kinderrechten? Wanneer heb je ergens recht op en wie bepaalt dat? En wat zou er veranderen als je vanaf morgen geen rechten meer hebt? Met deze vragen straten tien Haagse jongeren hun onderzoek naar het begrip 'recht'. In twee inspiratieweekenden pluizen we met elkaar uit.

En daar stopt het onderzoek niet. De jongeren zetten het onderzoek voort met de deelnemende klassen en starten het gesprek op 17 november. Wat hebben de klassen geleerd? Mist er een recht of moet er een bij? Zouden we recht moeten hebben op internet? Want kunnen we tegenwoordig nog wel zonder internet? Of telefoon? We dopen de Schouwburg om tot rechtbank waar we samen met de deelnemende kinderen bepalen welke rechten moeten blijven, welke rechten kunnen vervallen en of er nieuwe rechten bij moeten komen.

Start jouw onderzoek
Voor dit (gratis) traject is er plek voor tien Haagse jongeren die samen in twee inspiratieweekenden met ons op onderzoek gaan. De resultaten worden 17 november gepresenteerd op het grote podium van het Nationale Theater. Deelnemen? Meld je dan aan via het aanmeldingsformulier

Den Haag; internationale stad van vrede en recht

Dit project ontwikkelen we samen met de gemeente Den Haag. Den Haag is de internationale stad van vrede en recht en heeft speciale aandacht voor de rechten van het kind. In de week van 20 november 2021 vinden in Den Haag allerlei activiteiten plaats die te maken hebben met kinderrechten. Verschillende organisaties werken samen om er een mooie dag van te maken.