Over educatie

Prikkelen en aanzetten tot denken: Dat is het doel van HNTeducatie. Een bezoek aan een voorstelling van Het Nationale Theater is pas het begin van een veel grotere ervaring. Door kinderen en jongeren te laten spelen, bouwen, schrijven en ontdekken stimuleert de afdeling educatie het onderzoek naar zichzelf, de maatschappij en de wereld waarin ze functioneren.

Ervaren (spelen), nadenken (filosoferen) en vormgeven (maken) staan in ons aanbod centraal. Zowel voor, tijdens als na een voorstelling nemen we uitgebreid de tijd voor verbreding en verdieping. Denk aan: op maat gemaakte programma’s, workshops, theaterwerkplaatsen, lange leerlijnprojecten, filosofische gesprekken, school take-overs en kijkjes achter de schermen.


Dit zijn wij
De educatiemedewerkers vormen een deskundig, gespecialiseerd en breed georiënteerd team dat verantwoordelijk is voor het onderhouden van contacten en het aanbod richting scholen. De afdeling is, samen met de programmamakers, de drijvende kracht van Het Nationale Theater achter alle publieksactiviteiten die worden ontwikkeld en uitgevoerd.

 

Programma op maat
Elk educatieprogramma bij de voorstellingen van Het Nationale Theater, in welke vorm ook, is naar wens in te richten. De afdeling educatie gaat graag in gesprek met scholen om tot de de best passende en inhoudelijke vorm te komen. Bij sommige eigen producties worden speciale theaterprojecten ontwikkeld in de theaters zelf of op scholen. Daarnaast ontwikkelt de afdeling educatievormen die niet direct met een voorstelling te maken hebben, maar bijvoorbeeld met het vak theater maken of met een (actueel) thema dat belangrijk is voor de stad Den Haag.


Theaterwerkplaatsen
Voor leerlingen die echt geïnspireerd zijn geraakt zijn er Theaterwerkplaatsen waarbij ze een dag of soms zelfs een (vakantie) week met bij Het Nationale Theater theater maken. Ervaring is geen vereiste, maar de leerlingen moeten wel zin hebben om op onderzoek uit te gaan en zichzelf te ontdekken.

 

Lange leerlijn
Samen met scholen en collega kunstinstellingen worden lange leerlijnen opgezet. Dat zijn programma’s in een doorlopende lijn voor alle leeftijden en niveaus. Op die manier wordt er inhoudelijk en consequent meer verdieping geboden en kan de afdeling educatie maatwerk leveren. Op deze manier wordt al samengewerkt met De Parkiet aan de invulling van hun open podia, wordt vorm gegeven aan de theaterklassen van het Haags Montessori Lyceum. Daarnaast is de afdeling educatie, met een groot aantal partners, verantwoordelijk voor de Kunstcampus van het Johan de Witt.

Filosoferen kun je leren
Het filosofisch gesprek staat bij de afdeling eductie van Het Nationale Theater hoog in het vaandel. Filosoferen gaat niet over het leren van een waarheid, maar over het onderzoeken naar dingen waar niet direct een antwoord op is. Door te leren filosoferen wordt de intrinsieke denkkracht van kinderen en jongeren versterkt. Ze leren zich te verhouden tot anderen en zelfstandig keuzes te maken. Vanuit die gedachte worden uitgebreide gesprekken voor, na of zelfs tijdens een voorstelling gevoerd met de kinderen en jongeren.

 

School take-over
Het schooljaar openen of afsluiten met een bijzonder theaterproject of op zoek naar een dag- of weekinvulling voor een speciaal evenement op school? Laat Het Nationale Theater de school ‘overnemen’. Samen met de leerlingen wordt gewerkt aan een geweldige presentatie waar ze nog lang over zullen napraten. Ook kunnen docenten bij de afdeling educatie van Het Nationale Theater terecht voor deskundigheidsbevordering op het gebied van theater maken met kinderen en jongeren.

 

Kijkje achter de schermen
De voorstellingen zijn een bezoek uiteraard meer dan waard, maar hoe het er achter de schermen aan toe gaat is een even grote belevenis. Vraag aan leerlingen of ze willen voelen wat het is om op de bühne van de Koninklijke Schouwburg te staan? Of ze willen weten hoe artiesten Theater aan het Spui binnenkomen? En of ze willen zien hoe onze decors en kostuums worden gemaakt? De kans is groot dat ze al in de rij staan.